Auto kopen in NL of in Frankrijk?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191959
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hopen volgende zomer naar Frankrijk te verhuizen vanuit Jordanië. Ik sta al jaren niet meer ingeschreven in Nederland. De vraag is nu: waar kopen wij een auto? We zijn specifiek op zoek naar een personenbusje waar ook een rolstoel in kan. We komen dan uit op een Mercedes Sprinter en ik kan die nauwelijks vinden op Franse websites. In Nederland zijn er daarentegen wel veel occasions (bijv van busbedrijven). Overigens willen wij een bedrijf opstarten in Frankrijk dus advies wat betreft het aanschaffen van een bedrijfswagen is ook welkom!

    Wie heeft een idee wat handiger is?
    – me weer inschrijven in NL, auto kopen, op naam zetten etc en dan invoeren in Frankrijk, alvorens me in te schrijven in Frankrijk
    – inschrijven in Frankrijk en een Nederlandse auto importeren
    – inschrijven in Frankrijk en een Franse auto kopen

    Wie o wie?

    #191968
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik geef u enige dingen ter overweging:

    – Er is geen sprake van “inschrijven in FR” want FR heeft geen bevolkingsregister zoals NL dat kent. U kunt u hoogstens laten inschrijven op de lijst om mee te kunnen doen aan de lokale FR verkiezingen doch dat is vrijwillig.

    – Ik zou inschrijven in NL vermijden. Inschrijven en weer uitschrijven betekent dat u in allerlei NL administraties terecht komt. Vóórdat u het weet wordt u nog jaren achtervolgd door NL instanties zoals belastingdienst, sociale verzekering en wat al niet die informatie over uw inkomen in FR menen te moeten hebben. Dat soort fascistische harrassment kunt u missen als kiespijn.

    – Er zijn best wel veel Mercedes Sprinters te koop in FR als u kijkt op de FR editie van Autoscout. Kopen in FR is verreweg het eenvoudigst, zeker als het om “bijzondere” voertuigen gaat zoals bedrijfswagens of busjes met bijzondere voorzieningen.

    – Mocht u toch in FR gaan wonen en een auto willen importeren, kunt u waarschijnlijk beter een occasion in Duitsland zoeken. Goedkoper in aanschaf, vaak beter onderhouden, en geen gemier met het terugvragen/verrekenen van BPM of dat soort ellende. In Duitsland zijn best de nodige Mercedessen te vinden 🙂 Let wel terdege op dat u bij de auto een BTW factuur op uw naam en een officieel door de fabriek geleverd EU Certificat de Conformité krijgt, die hebt u absoluut nodig om de auto in FR geïmporteerd te krijgen.

    Succes!

    #191967
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Muath en Eefje,

    Op de eerste plaats veel succes gewenst met uw terugkeer naar Europa.

    Als u in Frankrijk wilt gaan wonen hoeft u zich niet in te schrijven, Frankrijk kent geen bevolkingsregister.
    U koopt of huurt een woning en gebruikt de nota van een nutsvoorziening als bewijs dat u op een bepaald adres woont.

    Voorts kunt u vanuit Frankrijk een auto kopen in het buitenland en deze invoeren in Frankrijk. Op deze pagina van deze site kunt u hier alles over lezen.

    Voor het opstarten van een eigen bedrijf kunt u uw licht opsteken bij Wim van Teeffelen.
    Zijn website kunt u hier vinden.

    Met vriendelijke groet
    Paul GJ Subelack
    vrijwilliger bij Raad&Daad

    #191966
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aanvulling op Jos’ opmerking:
    In Duitsland zijn best de nodige Mercedessen te vinden

    Toen ik diverse Mercedesdealers in NL vroeg of zij een bepaald type hadden, en dan met minder dan 20.000km, vroegen zij verbaasd: Bedoelt u 120.000km?
    In Duitsland heb ik ze dan via een auto-website per dozijn gevonden, en er een met 9.400km gekocht. Het ging weliswaar om een sedan, maar bij bedrijfswagens is het, denk ik, vergelijkbaar.
    En vermijd zeker een auto met Nederlandse aanpassingen, bijvoorbeeld om die voor een grijs kenteken geschikt te maken, want dat betekent in Frankrijk een complete typekeuring à €2500 of meer.

    En: In Duitsland wordt sinds 2001 iedere auto met een EU Certificat de Conformité geleverd.

    Succes met het zoeken!

    #191965
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toen ik reageerde op de vraag van Muath en Eefje was het mij niet opgevallen dat Jos al een uitstekend antwoord op de vraag had gegeven, waardoor mijn reactie overbodig is.

    Vriendelijke groet
    Paul

    #191964
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nadeel van kopen in Frankrijk is dat er geen kilometerregistratie systeem is zoals in Nederland. Dus geen NAP. En ik verdenk vele occasions ervan meer gereden te hebben dan de meter aangeeft. Verder zou ik gewoon ook kijken naar Citroen Berlingo (klein) of Renault Master (groot) en andere merken naar behoefte.
    Die kan je er zeker vinden en zijn tegenwoordig prima, ik heb al veel Mercedes Sprinters met roest zijn rijden. roest

    #191960
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor alle reacties! Fijn! Ik denk dat zo’n rolstoellift ook wel later ingebouwd kan worden (het is niet voor eigen gebruik). Ik zat ook al aan een Frans merk te denken, toch handiger met onderhoud.

    Ik moet mij wel op een of andere manier registreren ivm mijn man die Jordaans is. Hij zal door mij recht hebben op verblijf in de EU en om later eventueel in Nederland te kunnen wonen moeten we aantonen dat we eerder in Frankrijk hebben gewoond. Dit wordt ook wel de EU-route genoemd. Dit is overigens niet de reden waarom we naar Frankrijk willen, het is eerder een fijne bijkomstigheid.

    #191961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Murath en Eefje,
    dan welkom in Europa, en ik wens u een goede toekomst in F en NL!

    #191962
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    Ook al heeft FR geen bevolkingsregister, u kunt te allen tijde op andere manieren aantonen dat u in FR woont. De elektriciteitsrekening is het bekendste voorbeeld, maar er zijn er meer. Het sleutelwoord is justificatif de domicile.

    Salutations, Jos

    #191963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je van buiten Europa naar Frankrijk komt kun je bij de franse en ook andere automerken belastingvrij een nieuwe auto kopen, er 6 maanden mee in Europa rondrijden met een rood TT kenteken, en hem vervolgens voordelig op frans kenteken zetten.
    Van te voren besteld, staat hij voor je klaar als je aankomt.
    Google maar eens op immatriculation TT.
    Heb ik laatst ook gedaan (1976 !)

    Joost Kubbe

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?