Auto inschrijven

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb al verschillende topics bekeken ivm dit onderwerp, maar nog nergens een juiste antwoord voor mezelf gevonden.
    Hebben een tweede huis in Frankrijk, maar zijn nog wel gewoon in België volledig ingeschreven.
    Nu willen we een wagen vast in Frankrijk zetten, met nummerplaat, verzekering e.d. omdat men mij gezegd heeft dat dit veel voordeliger zou uitkomen om frans kentekenplaat enzo te nemen.
    Hoe gaat dit in zijn werk ? Doe ik hier inderdaad voordeel bij?
    Alvast bedankt.

    #196735
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het voordeel (waarover men spreekt) om in Frankrijk een auto te hebben is het simpele gegeven dat er in Frankrijk geen houderschapsbelasting / wegenbelasting bestaat. Alleen bij houderschapsverandering of invoering betaal je een beperkte belasting aan de hand van het aantal paardenkrachten van de auto, daarna niets meer. Voor Nederlanders is dat interessant omdat in Nederland deze belasting zwaar kan drukken.

    Het nadeel is dat je die Franse auto niet vrij mag gebruiken in Nederland (ik weet niet hoe dat is in Belgie). Voor de belastingen en vezekering wordt gekeken naar de tenaamstelling c.q. de eigenaar van de auto. Als je in Nederland bent ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie en met vindt je met een auto met een Frans kenteken dan zijn de rapen gaar… BPM, wegenbelasting etc. Ook moet een auto van een Nederlander verzekerd zijn bij een verzekeringsmaatschappij die de verzekering kan inschrijven in een (Nederlands) register (dat niet toegankelijk is voor Franse verzekeraars). De rapen zijn dan gaar…

    Je kunt als Nederlands ingezetene slecht beperkt – een paar weken per jaar – met een Franse auto rijden. Dat moet dan vooraf worden gemeld. Als de auto nooit Frankrijk verlaat is er geen probleem. Het enige voordeel dat ik zie is dat je naar je bestemming kunt vliegen of treinen en dan ter plekke een autootje hebt…

    #196732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De bezwaren die Theo noemt zijn voor mij niet interessant omdat mijn ene auto permanent in Frankrijk blijft, netzo als Pietje dit van plan is, en ik met een andere naar Nederland rij.
    In deze gevallen heeft het in Frankrijk inschrijven van een auto een groot voordeel:
    Men moet niet jaarlijks voor de APK naar Nederland of België (waar op een aantal plaatsen ook NL-APK gekeurd kan worden), want de Europese landen erkennen elkaars keuringen nog niet, ook niet bij ‘import’. Ik schrijf dat expres met aanhalingstekens omdat het tussen EU landen toch om binnen-europees verkeer van goederen gaat! Men kan dan gerust om de twee jaar naar de Contrôle Technique twee dorpen verder gaan, kost net zo veel als de NL APK (€80 om de twee jaar ipv. jaarlijks €40 ).
    Dit probleem is nog veel groter voor mensen die hun vakantiehuis bijv. op Ibiza of Elba hebben 😉

    Christian

    #196733
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waar je in Nederland of België met 1 auto per huishouden kan volstaan, is het in Frankrijk soms veel handiger om er 2 te hebben, waarvan er 1 dan in Frankrijk blijft. Afstanden zijn nu eenmaal groter.

    #196731
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Theo,
    De rapen zijn nooit zo gaar als je zegt.
    Je kunt in Nederland gewoon met een franse of zwitserse of italiaanse
    kentekenplaat rond rijden. Zonder de BPM dreiging.
    Men hoeft slechts een formulier, via internet verkrijgbaar, in te vullen.
    En je kunt dat zonder probleem meerdere keren per jaar doen.
    Overigens als je dat niet doet, ben je als nederlands ingezetene niet verplicht om op de hoogte te zijn van deze belastingen wetgeving en krijg je een pardon.
    Bovendien wordt je in nederland met een buitenlands kenteken minder snel aangehouden.
    Ik heb zo’n jaar of 6 met diverse kentekens rond gereden.

    Dus de rapen zijn minder gaar dan je denkt Theo.

    Albert

    #196734
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het lijkt mij handiger een autootje te hebben in Frankrijk dan voor elk reisje naar Nederland mijn komst te moeten aankondigen. Dat vergeet je vroeg of laat natuurlijk een keer en dan maak je per ongeluk ook nog eens brokken… Voor mij is het nieuw dat ik als Nederlands ingezetene niet geacht wordt de wet te kennen.

    #196730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb al verschillende topics bekeken ivm dit onderwerp, maar nog nergens een juiste antwoord voor mezelf gevonden.
    Hebben een tweede huis in Frankrijk, maar zijn nog wel gewoon in België volledig ingeschreven.
    Nu willen we een wagen vast in Frankrijk zetten, met nummerplaat, verzekering e.d. omdat men mij gezegd heeft dat dit veel voordeliger zou uitkomen om frans kentekenplaat enzo te nemen.
    Hoe gaat dit in zijn werk ? Doe ik hier inderdaad voordeel bij?
    Alvast bedankt.

    Je koopt gewoon een auto in Frankrijk en regelt een Franse verzekering. Als je hem van een particulier koopt moet je met het kentekenbewijs en de andere papieren (keuringsbewijs, cession van de verkopende eigenaar) en een ‘justificatif de domicile’ lees recente rekening EDF naar de préfecture. Daar leg je het tarief voor de fiscale paardekrachten op tafel en je krijgt een geprint A4-tje mee: je voorlopige kentekenbewijs. Het definitieve komt een paar dagen later per post. Als je hem bij een garagebedrijf koopt, dan regelt de garagist de overschrijving, althans, zo staat het op deze website.
    Deze auto gebruik je alleen in Frankrijk, ik zou het risico niet nemen om ermee naar Nederland te rijden. Ik weet niet hoe België omgaat met ingezetenen die met buitenlandse kentekens rondrijden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?