auto-entrepreneur of artiste libre….

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #196832
     Anoniem
    Inactief

    Hallo bonjour!

    Ik heb een paar vraagjes…. Naast mijn part-time baan ben ik dit jaa begonnen met het verkopen van mijn keramiek. Dit zijn nou niet gelijk hele spectaculaire inkomsten, maar goed ik zit nog in de opbouwfase…. Ik heb inmiddels 3 markten gehad en nog 2 te gaan. nu wordt er steeds naar mijn numéro de Siret gevraagd en die heb ik dus niet. Een vriendin van mij zei dat ik me gewoon moest inschrijven bij chambre de metier et d’artisan als artiste libre. deze week zei iemand anders neeee dat moet je niet doen, want dan moet j allerlei “charges”betalen….je moet je inschrijven als auit-entrepreneur….
    Help help ik weet nu niet meer wie er gelijk heeft. Ik kan nu dus absoluut nog niet leven van de keramiek, maar ik blijf positief, misschien is dat ooit mogelijk als ik daarnaast ook cursussen kan geven. Tot nu is het een tweede activiteit naast mijn andere parttime baan.
    Heeft iemand enige ervaring hiermee? En weet iemand of ik me nu als artiste libre moet inschrijven (waardoor ik kosten wel kan aftrekken) of als auto-entrepreneur?
    Alvast bedankt voor het meedenken!

    #196833
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk vragen ze naar je SIRET-nummer en dat zullen ze blijven doen. Wat je nu doet is zwart verkopen en dat is in Frankrijk, net als in Nederland verboden. Als je al een baan hebt is het statuut van auto-entrepreneur precies bedoelt voor het reguleren van nevenverdiensten. Je krijgt dan inderdaad een SIREN/SIRET-nummer. Je kunt je als auto-entrepreneur inschrijven via http://www.lautoentrepreneur.fr en je betaalt dan 15,5% van je omzet aan sociale lasten en belastingen, zolang je kiest voor de categorie ‘commerçant’. Je bent dat op de eerste plaats handelaar in keramiek en geen artiest. Het echte probleem daarmee komt pas als de marktcoordinator van de markten waar je wil staan om je ‘carte commerçant ambulante’ gaat vragen. Maar dat is van latere zorg.
    Als artiste libre betaal je 26,3% van je omzet dus dat is een stuk minder aantrekkelijk. Van aftrek van kosten is geen sprake, als je daar aan begint, dan val je onder het régime réel en wordt je ook TVA-plichtig. Dat lijkt me nog een paar stappen te ver.

    Wim

    #196835
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede toelichting, Wim. Hoe zit het trouwens, maakt het niets uit dat de te verkopen artikelen unika zijn? In het onderhavige geval niet ingekocht door de ondernemer, maar zelf gemaakt? Dus de inkoop is dan alleen materialen ed. I.v.m het bijhouden van een boek met inkoop-verkoop, wat in deze categorie verplicht is.

    #196836
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel Wim voor je advies en uitleg! Ik heb gekozen voor auto-entrepreneur. Eerst maar eens gaan kijken hoe het allemaal verder gaat lopen….
    Bonne soirée!!

    #196834
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Uitgebreide toelichting over het regime van de auto-entrepreneur (mede ontleend aan de bijdragen van Wim van Teeffelen) is op de website te vinden.

    Wim

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?