Asbest vervanger

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 2 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #201561
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mag ik een beroep doen op de bricoleurs op deze website.

    Ik wil een electrische accumulerende kachel een nieuw leven inblazen.
    Een belangrijk kritiekpunt op deze kachels is dat ze zijn voorzien van een asbest plaat. Ik wil deze plaat vervangen door een alternatief, b.v. Fermacell.
    Is dit een goede keuze of weet u een beter alternatief.

    Bedankt voor uw hulp.

    #201563
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #201562
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank ´Silex´ voor je reactie.
    Ik ga me eens verdiepen in deze producten.
    Met vriendelijke groeten,
    ERWE

    #201565
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Erwe,

    In plaats van brandwerende plaat zou je ook kunnen kijken naar platen die zeer hittebestendig zijn.Googel even op vermicultie en je krijgt tal van sites op je scherm.

    Jeroen B, 62

    #201566
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry Vermiculite

    #201567
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Jeroen B voor je tip over Vermiculite.

    Ik vraag me af wat nodig is in een accumulerende kachel een plaat die brandwerend is, of een plaat die hittebestendig is. Wat is zie in de betreffende kachel, dan is de plaat geplaatst tussen de stenen, die worden verwarmd tot een hoge temperatuur (hoe hoog ?) en de stalen achterwand.
    Heeft een van jullie een idee over de temperatuur die in een accumulerende kachel wordt opgewekt ?

    Bedankt,
    Erwe

    #201568

    Die speciale stenen, briques refractaires, staan gestapeld in zo’n accumulateur, met aan de onderkant warmtewerende blokken, vroeger van asbest. Naar de zijkanten toe wordt de boel ook geïsoleerd om zoveel mogelijk warmte gevangen te houden in de behuizing. Pas wanneer je besluit, of de thermostaat dat laat doen, dat er verwarmd moet gaan worden gaat een ventilatortje de opgeslagen warmte de kamer inblazen.

    Wanneer er asbest in die oude accumulateurs is verwerkt is het niet zozeer de vraag met welk ander materiaal je dat kunt vervangen, maar de vraag of je vanwege mogelijke gezondheidsrisico’s de boel maar beter gesloten moet houden, niet aankomen. In Duitsland en ook het oosten van Frankrijk zijn vanaf de vijftiger jaren enorme hoeveelheden van dit type verwarming geïnstalleerd. Met nu de vraag: zit er asbest in, en zo ja, hoe krijg ik dat veilig de deur uit. Deze Duitse informatie is voor zover ik weet het meest volledige algemene overzicht. Exactere gegevens zijn soms nog te achterhalen bij de fabrikanten van vroeger, maar velen daarvan hebben de poorten al jaren geleden gesloten. lastig.

    En nu we dan toch bij de Oosterburen zijn, wat de inwendige temperatuur betreft zeggen ze dit: “Der Speicherkern kann Temperaturen von bis zu 650 °C erreichen.”

    Mijn advies: beschouw die oude accumulateurs als afgeschreven en orienteer je op een andere vorm van verwarmen, of nieuwere types elektrische verwarming.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?