as meenemen naar Nederland

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191605
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn man is overleden en is hier gecremeerd hij wilde graag dat zijn as in Nederland wordt verstrooit Is het zo mogelijk de urn met as met het vliegtuig mee te nemen
    met vriendelijke groeten
    Marianne

    #191606
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marianne,

    Er lijkt mij geen enkel juridisch beletsel te bestaan. Om vervelende situaties bij de bagage-check te vermijden is het wellicht verstandig de aanwezigheid van de urn te melden. Een bewijs van crematie of een rouwkaart tonen lijkt mij voldoende.

    Steven

    #191607
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dank je wel

    #191608
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is niet waar!
    Voor vervoer van overledenen én voor asvervoer is Schengen niet van toepassing.
    U moet naar de Prefectuur om een ‘laissez-passer’ te halen. Hiervoor heeft u een aantal papieren nodig:
    -Een certificat medical (door de arts ingevuld die het overlijden constateerde)
    -Een autorisation de fermeture de cercueil (in bezit van de uitvaartonderneming en uitgegeven door de gemeente van overlijden of de gemeente waar de kist is gesloten)
    -Een autorisation of permis d’incinération (vergunning tot cremeren)
    -Een proces-verbal d’incinération (verkrijgbaar bij het crematorium).
    Ook moet de urn door de politie van de plaats waar de overledene gecremeerd is, verzegeld worden en u krijgt daar een papier van.
    Zeker bij een vliegreis moet u echt al deze dingen regelen, om niet voor heel vervelende verrassingen te komen te staan!
    De Pompes Funebres die de uitvaart hebben geregeld, kunnen deze papierwinkel ook voor u regelen, ze zijn het gewend en dan is het zo gebeurd. Zij kunnen ook zorgen dat de politie de urn komt verzegelen. Daar zijn meestal kosten aan verbonden (€ 20; dit noemen ze een ‘vacation de police).
    Omdat ik zelf een uitvaartonderneming in Frankrijk heb gehad weet ik dat het soms erg ingewikkeld lijkt.
    Sterkte.

    #191609
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry, Mariette heeft gelijk. Ik ging er vanuit dat as in een urn als volledig inert beschouwd wordt (wat het ook is) dus dat er geen voorwaarden aan verbonden zijn.
    Ip de navolgende site heb ik dit gevonden: http://www.alloleciel.fr/guide/deces-demarches/transport-cendres-etranger
    Volslagen onzin in mijn ogen.
    Advies gewoon met de auto gaan en niets zeggen of aan iemand meegeven…

    Sorry voor het verkeerde advies.

    Steven

    #191610
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk is de kans dat je met de auto wordt aangehouden niet groot. Maar mocht dat wel gebeuren, dan zijn de gevolgen heel erg vervelend.
    De regels voor overledenenvervoer en voor het vervoer van as over de grens zijn in Frankrijk erg streng en in onze (Nederlandse) overdreven. Maar ze zijn er nu eenmaal. Mocht je betrapt worden op het niet respecteren ervan, dan kunnen daarmee erg nare situaties ontstaan.

    #191611
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is volslagen onzinnige, op obsolete overtuigingen gestoelde wetgeving.
    In Nederland zijn alleen een overlijdensbewijs en een crematiecertificaat nodig. In mijn (foute) antwoord ben ik er te gemakkelijk van uitgegaan dat het hier ook zo was.

    Bij transport naar Nederland is de pakkans vrijwel nihil. En dan nog zou het me verbazen als de gendarmes en het openbaar ministerie tot vervolging zouden overgaan.
    Zelfs in Frankrijk denken wetshandhavers nog wel eens na.

    Steven

    #191612
     Noë
    Sleutelbeheerder

    .

    #191613
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga me maar aan de regeltjes houden zoals Marietta zegt Met auto is voor mijn geen optie 1200km is voor mij te ver in mijn eentje Heb geen zin in nog meer gezeur aan mijn hoofd is zo al moeilijk genoeg Ga volgende week naar het crematorium om te vragen wat zij voor mij kunnen doen
    Dank voor het meedenken.

    #191614
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik spreek uit eigen ervaring dat er op geen enkele wijze controle werd toegepast op de bagage (vervoer via het ruim) in een vliegtuig. KLM en andere maatschappijen meldden mij dat een bewijs van overlijden en van incineratie voldoende zijn. (Deze papieren krijg je normaal gesproken van de begrafenisondernemer).
    Ook meldden zij dat de urn als handbagage mee kon worden genomen in de cabine, mits discreet verpakt en goed gesloten.
    @ Mar: de begrafenisondernemer (en niet het crematorium) beschikt over alle kopieën van de gevraagde papieren om de procedure via de prefecture te laten uitvoeren. Sterkte !

    #191615
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marianne,
    Mijn moeder is in 2007 alhier in Frankrijk gestorven, zo ook gecremeerd. Het crematorium heeft de urne verzegeld en ik heb een bewijs gekregen. Dit bewijs (een soort akte) moet altijd vergezeld zijn met de urne, (eventueel bij verhuis of uitstrooing in het buitenland).Dit is mijn ervaring alhier in Frankrijk. Ik ben het volledig eens met JP.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?