Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2016 om 19:52 #201667NoëSleutelbeheerder
Goedenavond allen.
We spreken regelmatig de voice-mail van artisans in en benoemen onze hulpvraag. Maar al te vaak (lees bijna altijd) krijg je totaal geen sjoege. Waarom bellen ze – al was het alleen maar fatsoenshalve – niet terug? Dat is toch te gek voor woorden.
Wat doen we fout? Of zwerven er zwarte lijsten rond? We snappen het niet want we hebben altijd netjes betaald voor de geleverde diensten. Wie weet raad?11 augustus 2016 om 20:17 #201669NoëSleutelbeheerderBonsoir,
Naar mijn ervaring reageren Fransen meestal niet op voicemail (of welk soort electronische berichten dan ook) van mensen die ze niet reeds kennen. Dat wordt nóg erger als de beller een raar buitenlands accent heeft. Hoewel ik vloeiend Frans spreek heb ik deze vormen van communicatie al lang opgegeven.
Als ik iemand per sé wil spreken bel ik tot ik ze te pakken krijg, of als dat mogelijk is ga ik er naartoe. Bellen is vaak het meest succesvol rond etenstijd, tussen 12:00 en 14:00 en 19:00 en 21:00. Niet zelden wil men dat ook, in advertenties ziet men vaak dat kan worden gebeld “HR” oftewel “heures repas”.
Lukt dat allemaal niet dan kunt u ook bij Franse buren, bekenden of in kleinere gemeenten bij de mairie informeren naar adressen van aannemers, en in uw eerste (voicemail)contact duidelijk aangeven op wiens referentie u belt. Een opmerking als “de burgemeester heeft aanbevolen u te bellen” kan wonderen doen.
Overigens, als u de aannemer al niet te pakken kunt krijgen over een mogelijke opdracht, dan kunt u er zeker van zijn dat hij helemáal incommunicado blijft als u in de toekomst ooit klachten of problemen mocht hebben. Dan komt u in het circus van de aangetekende brieven en eventuele juridische procedures terecht. Inmiddels ben ik daar zó klaar mee dat ik alles zelf doe. Maar dat is weer een heel ander verhaal 🙂
Salutations, Jos
12 augustus 2016 om 08:46 #201670NoëSleutelbeheerderIn augustus kunt u het overigens echt wel vergeten. Dan is iedereen met vakantie en zijn sommige leveranciers van bouwmaterialen ook dicht. Na La Rentrée maakt u meer kans.
12 augustus 2016 om 08:58 #201671NoëSleutelbeheerderhe allen,
helemaal waar omtrent de communicatie. Via mail wil wel eens wat lukken als je maar bekend bent.
Mijn ervaring is er op af stappen de entrepreneur uitleggen wat je wil,maar praat eerst eens met de buren of franse locals al is het maar in de plaatselijke bar/tabac.
ik woon in een dorp van 500 man en daar loop ik gaarne de marie binnen en dat werkt!
succes en het ligt zeker niet aan jullie maar hier ( ldf) gaat alles anders,langzamer en zeker niet strikt : afspraak is afspraak. leer daar meelevengr erick
13 augustus 2016 om 10:48 #201672NoëSleutelbeheerderEen jaar of 10 geleden hetzelfde meegemaakt. En niet eens telefonisch een bericht ingesproken, maar persoonlijk langsgereden bij een 10-tal artisans in de omgeving. Er was altijd wel iemand aanwezig die het verzoek om offerte met een beschrijving van de klus kon noteren en ‘zeker zou laten terugbellen’.
Nooit teruggebeld, kennelijk niet interessant, en exact zoals Jos schrijft: dan doe ik ook geen enkele moeite meer want bij problemen achteraf wordt dit niet beter.
Een kleine advertentie van een beginnende artisan deed wonderen: hij wilde de klus wel graag en heeft prima werk verricht. Hij was helemaal trots, want z’n eerste “buitenlandse klant”. Een paar jaar later heeft hij nog eens een opdracht gekregen en was zijn bedrijf al verdubbeld: een werknemer er bij.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.