Archives cadastre

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195670
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de komende winteravonden.

    Zoek met google : archives cadastre ??
    Waar ?? het departementnummer is.

    Hierin zijn 19e eeuwse kadasterkaarten te vinden.

    Een paar voorbeelden:

    Meuse (55)

    Ardennes (08)

    Marne (51)

    Moselle (57)

    Een kadasterkaart uit 1830 van ons huis heeft verklaard waarom er één muur altijd vochtig is.

    janv

    #195672
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de Allier is hier een kadastrale kaart van begin 1800. Ik weet door die kaart dat lang geleden mijn huis er twee waren. En dat er heel wat huizen zijn gesloopt en er zelfs een weg is verlegd.
    De winteravonden kunnen ook gevuld worden met het doorploeteren van de vijfjaarlijkse volkstellingen. Die voor de Allier van 1836 tot 1911 staan hier. Het gehucht waar we nu wonen en dat uit welgeteld 3 gezinnen bestaat van totaal 7 mensen, had vroeger meer dan 40 inwoners. Eén familie heeft er de hele tijd gewoond.
    Frans

    #195674
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ter aanvulling: Voor de Allier staat op recherche.archives.allier.fr/?id=recherche_cadastre_nap een kadastrale kaart van begin 1800. Ik weet door die kaart dat lang geleden mijn huis er twee waren. En dat er heel wat huizen zijn gesloopt en er zelfs een weg is verlegd.
    De winteravonden kunnen ook gevuld worden met het doorploeteren van de vijfjaarlijkse volkstellingen. Die voor de Allier van 1836 tot 1911 staan op recherche.archives.allier.fr/?id=recherche_recens_populations. Het gehucht waar we nu wonen en dat uit welgeteld 3 gezinnen bestaat van totaal 7 mensen, had vroeger meer dan 40 inwoners. Eén familie heeft er al die tijd gewoond.De urls kopiëren en in de adresbalk zetten. Let op, geen www er voor. Ik heb het zo gedaan omdat ik denk dat de links het plaatsen van het bericht voorkomen
    Frans

    #195675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmm, interessant. Kan ik misschien toch een keer het bouwjaar van ons huis vinden… 🙂 (88)

    #195676
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geweldig mensen om hierin te kunnen neuzen, heb ook al wel wat verrassende ontdekkingen gedaan over ons dorpje. Zo zie ik dat veel stukken land zijn samengevoegd of juist gesplitst maar dat in grote lijnen veel stukken hetzelfde zijn gebleven. Ook is de nummering totaal anders (waarom?) en er zijn gebouwen verdwenen. Ik heb wel enkele vragen, wellicht is er iemand op het forum die daar antwoord op kan geven.
    Ik kom niet verder dan 1837, zijn er ergens nog oudere gedetailleerde kaarten te vinden? Ons huis is van 1796 dus ben wel benieuwd hoe het kadaster er toen uitzag. (Ik probeer zoveel mogelijk info te vergaren over ons huis)
    Wanneer is er gestart met het kadaster?
    Hoe zuiver is de weergave van wegen en de grootte van de terreinen?
    Willem

    #195671
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog ouder zijn de kaarten van Cassini: http://www.cartocassini.org/cartecassini/france.htm

    Ook leuk als je wilt weten of je huis al als watermolen bestond vóór de franse revolutie. Als dat zo is kan je eventueel je waterrechten terugkrijgen. Maar dit terzijde.

    JS

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?