APK Nl ook in frankrijk geaccepteerd

Dit onderwerp bevat 26 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal, via keuringsstation een arrest ontvangen dat de APK niet ouder als 6 maand in Frankrijk geaccepteerd word, dus oude Volvo 244 met LPG in Nl laten keuren en met de benodigde papieren invoeren in july,
    Heb je het arrest nodig kan ik dit inscannen en doormailen,

    Groeten Albert Piest

    #192421
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is goed nieuws! In meerdere opzichten, wil je ons op de hoogte houden van de vervolgstappen, en heb je ergens afgeweken van het gebaande pad? Dus conformiteitsverklaring van de Volvo met lpg en de invoering daarvan alhier?

    #192422

    De Franse consumentenorganisatie QueChoisir berichtte hier een jaar geleden al over. In hun mededeling zat evenwel iets waar je altijd op bedacht moet zijn: hoe snel voeren de lidstaten dit soort maatregelen in? En zelfs wanneer Parijs iets in de Journal Officiel (Staatscourant) heeft laten publiceren, weten de prefecten en hun trouwe dienaren dat dan ook? Maar daar staat helemaal niets over in, wijzend op een metertje of wat aan nadere instructies. Of stellen zij zich op het standpunt dat koste wat het kost vermeden moet worden dat er ooit één niet-conform de Franse regeltjes gecontroleerde auto op de weg zou kunnen verschijnen? Het zinnetje dat mij tot dit gesomber bracht luidt: « nous sommes ici dans le cas d’une réglementation de transposition. C’est-à-dire que chaque État membre a la charge de l’appliquer dans son pays ». En met die implementatie gaat het soms verrassend (?) traag.

    Ik wacht met belangstelling dit lakmoes proefje af. Hoop voor Albert dat het vlot wordt afgehandeld, dat zou ook anderen een hoop gedoe schelen.

    #192423

    Mijn lichte scepsis van gisteravond laat, eerst zien, dan geloven, blijkt nu bij zonlicht toch iets te somber te zijn geweest. Er is een Arrêté du 19 décembre 2013 zag ik op Legifrance. Inscannen en mailen zoals Albert aanbood hoeft dus niet meer.

    Dat de diensten van de prefectuur in de aanhef meteen al als doelgroep worden neergezet stemt hoopvol. Dit zijn de eerste drie regels tekst uit dit Arrêté:

    Publics concernés : les services préfectoraux en charge de l’immatriculation des véhicules.
    Objet : reconnaissance des contrôles techniques périodiques émanant des Etats membres de l’Union européenne.
    Entrée en vigueur : le présent arrêté entre en vigueur au 1er mai 2014.

    #192424
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij waren in november bij de préfecture van Riom om onze auto van een frans kenteken te laten voorzien. Aangezien we op de overheidssite hadden gelezen dat EU-keuringen niet ouder dan 6 maanden werden geaccepteerd hebben we dit artikel uitgeprint en tezamen met de verdere papierstapel aangeboden aan het loket. Uitprinten bleek helemaal niet nodig te zijn geweest, want de aanwezige ambtenaar sloeg directement een dikke ordner open waarin van elk land een kopie keuringsbewijs bleek te zitten. Na enig zoekwerk (ordner was niet voorzien van tabbladen met landenaanduiding) vond zij het betreffende papiertje wat overeenkwam met ons keuringsbewijs. Wel wilde zij van ons de bevestiging dat ze de goede datum te pakken had, want voor haar was het hele bewijs abracadabra natuurlijk. Geweldig toch?

    #192426
     Anoniem
    Inactief

    Ja Arnelly,
    Zo gaat het in Frankrijk.
    Ik ga woordspel doen.
    Wat betekent vgls Frank? Wat betekent rijk?
    Antwoord: Frank betekent VRIJ
    Rijk betekent dat je welvarend bent…maar ook dat je zoveel middelen (geld) hebt, dat je niet van een Staat afhankelijk bent!
    Uit het verhaal van Arnelly is duidelijk dat zij gewoon geluk heeft gehad daar in Auvergne. Ja ,ja het is gewoon goed als zo’n ambtenares je ergens mag of niet!
    Als ik iets moest krijgen van de Franse overheid, was ik honing zoet.
    Of zo’n ambtenaar nu man of vrouw was, zette ik mijn zonnigste gezicht op, bij de prefectuur. Dat hielp buitengewoon goed! En ja ik lachte naar die ambtenares en zij dacht: hij vind me leuk!
    Dat was helemaal NIET zo, maar kreeg m’n zin bij de prefectuur voor een Frans kenteken.
    Voila, het betekent vooral laveren. Ofschoon ik die ambtenares Niet in mijn bed zou willen vinden. Dat is dus ook FRANKRIJK.
    Erik, Frank en Vrij.

    #192427
     Anoniem
    Inactief

    Dan NL met die verdomde RDW. Dat 10 keer erger is dan in FR!
    Lees en huiver: ik was NL ontwend en dus ging mijn jongste dochter mee voor de keuring. Ik had GEEN recent Franse APK vignet meer en de Opel Omega was in Frankrijk afgekeurd bij de APK daar op de koplampen. Die had ik voor de RDW keuring laten vervangen, niet door originele Opel armaturen, maar door Hella die precies hetzelfde zijn maar een stuk goedkoper.
    Dus ik kom met Dunya hier in dit keuringsstation in Schiedam aan en we moesten een LANGE TIJD WACHTEN, voordat de keurmeester zich over de oude dame boog!
    Na 4 uren wachten dreigde oude dame afgekeurd te worden met gloednieuwe Hella koplampen.
    Ik begon in’t Frans tegen de keurmeester te schreeuwen met veel merdes.
    Dat hielp NIET maar wel de honingzoete lach van Dunya, want ze zei; Wilt U dan effe die lampen op de goede hoogte zetten? dat hielp, maar zonder Dunya had ik die vogel waarschijnlijk bewusteloos geslagen met mijn stok! En was gewoon met mijn Frans kenteken blijven rijden in NL…ik heb een Frans rijbewijs dat geen afloopdatum kent en eveneens een Franse Invaliden parkeerkaart waar geen afloopdatum op voorkomt.
    Dus Arnelly, je hebt de goede ambtenaren getroffen daar en ja ik had wél een certificat de conformité van Opel France, maar dat hielp niet. Rara, ik ben inmiddels vergeten wat die trut zei, maar na 14 dgn was het met een ander geen probleem!
    Groeten van Erik.

    #192428
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan NL met die verdomde RDW. … had ik die vogel waarschijnlijk bewusteloos geslagen met mijn stok!

    Erik,
    is dat volgens jou de juiste manier van conversatie?
    Ik heb het nog nooit geprobeerd en kan daarom niet zeggen of het in FR of NL werkt.
    Ik gebruik vaak het andere extreem:
    Monsieur, natuurlijk hebt u gelijk, maar hoe zouden wij dat nu op kunnen lossen?
    Heeft tot nog toe steeds gewerkt, zowel in FR als NL.
    Maar misschien zit ik er ook helemaal fout mee en ondersteun ik de machtspositie van functionarissen.

    Erik, jij op jouw manier, ik op mijn manier.

    #192429
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien interessant, het verschil tussen de keuringen in de diverse Europese landen.
    Ik heb auto’s in Duitsland, Nederland en Frankrijk laten keuren. In D toen ik er woonde, in NL sinds ik er woon, in F omdat ik daar een auto in wil voeren (eigenlijk onzin in een Europa zonder handelsgrenzen), en ook auto’s die ik in Duitsland gekocht en in NL op naam gezet heb (is bij bepaalde merken doelmatig omdat de keuze in NL erg beperkt is, probeert u bijvoorbeeld een middenklasse-diesel van max.15 maanden oud en max.15.000km in NL te kopen).
    Ik heb eens dezelfde auto in D en een week later in NL laten keuren. Ik had bewust de tekortkomingen die in D opgemerkt werden maar niet tot afkeuring leidden niet hersteld. In NL moest de auto gewogen worden en de karakteristieke maten (spoorwijdte en wielbasis) werden met een meetlint gemeten. Maar van de zes koplampen (elk twee dimlichten, verstralers en mistlampen) werden maar twee gecontroleerd. De functies van de aanhanger-aansluitdoos werden helemaal niet gecontroleerd. De handrem alleen een keer (en niet drie keer achter elkaar zoals in D). En de in D geconstateerde ‘kleine gebreken’ werden helemaal niet ontdekt (speling van een wiellager, niet werkende achterruitverwarming).*
    En in F? Niet goed afgestelde koplampen werden meteen gecorrigeerd, zij stonden weliswaar allebei in de niet-verblindende stand maar de ene 5mm eronder en de andere 12mm, en het maximal toegestane verschil is 5mm. De auto werd niet in zijn geheel gewogen maar iedere as afzonderlijk (wat later bij de poging tot invoer tot moeilijkheden leidde).
    En in alle drie landen vriendelijke en zakelijke keurmeesters, en bij reservering per email of telefoon geen wachttijd (in een geval was ik er 15 min te vroeg en moest daarom 12min wachten).

    * in Duitsland is het principe dat alles wat erop zit, ook is het niet verplicht, moet werken

    #192417
     Anoniem
    Inactief

    Hallo Cristian,
    Ik werd pas echt kwaad dat die gloednieuwe Hella koplichten tot een niet conformité zouden leiden bij de RDW, hoewel Opel ze allemaal afneemt bij Hella!
    Ik ben niet achterlijk, want ik weet dat Duitse auto’s bij de Fransen meer gewaardeerd worden dan hun eigen merken. Dus…Ja Dunya (mijn jongste dochter) heeft met die stomme keurmeester van de RDW de situ gered! Ja in FR was het zoals je schrijft:” Monsieur, natuurlijk hebt u gelijk, maar hoe zouden wij dat nu op kunnen lossen?”
    In mijn geval trof ik vrouwelijke ambtenaren en ja precies zoals Arnelly beschrijft.
    Och ja Cristian ik verlies nu eenmaal in het land waar ik geboren vrij snel m’n geduld.
    Ik kan nu eenmaal NIET tegen stupiditeit…ik voel me nog steeds Fransman! En ja van de ene huurvilla naar de andere hebben wij een bezoek gebracht aan mijn voormalige buren.
    Dat was ergens heel erg thuiskomen!
    Maar ja zo werkt het hier niet m’n huurflatje in Schiedam met rare mensen en een paar geestelijk gezonde. Je hebt eenvoudig geen idee Cristian, wat me hier te wachten stond.
    Ik zal het ermee moeten doen, maar liever was ik FR. gebleven…en ja mijn lieve poezen, een tweeling, ik sluit de opnamen van hun bij. Die houden niet van reizen en dus had ik ondergebracht in een kattenpension. Ze hadden het daar erg naar hun zin, maar wezenloos blij dat ik weer terug ben. Ze likken me de hele dag!

    Dan NL met die verdomde RDW. … had ik die vogel waarschijnlijk bewusteloos geslagen met mijn stok!

    Erik,
    is dat volgens jou de juiste manier van conversatie?
    Ik heb het nog nooit geprobeerd en kan daarom niet zeggen of het in FR of NL werkt.
    Ik gebruik vaak het andere extreem:
    Monsieur, natuurlijk hebt u gelijk, maar hoe zouden wij dat nu op kunnen lossen?
    Heeft tot nog toe steeds gewerkt, zowel in FR als NL.
    Maar misschien zit ik er ook helemaal fout mee en ondersteun ik de machtspositie van functionarissen.

    Erik, jij op jouw manier, ik op mijn manier.

    #192419
     Anoniem
    Inactief

    Ja Cristian, dat doe je wél in feite.
    Ik ben van m’n 3e jaar gehandicapt door polio…toch heeft het me nooit belet en dat weet jij een goeie baan te hebben gehad.
    Maar waar ik doodziek van werd dat ik ondanks een Franse invalidenkaart 2x bekeurd werd voor de flat, uit het jaar kruik in Schiedam omdat die FR invalidenkaart met EURO kenmerk zogenaamd niet geldig was in NL!
    Voordat ik er achter kwam dat ik met Franse invaliden parkeerkaart helemaal NIET, parkeergeld hoef te betalen, was ik al 3 mnd. verder in dit k*tland. Het was te laat! Ruim 800 Euro heb ik betaald aan Justitie in Leeuwarden!
    GVD, wat een k*tland is dit…en als ik terug kon kruipen naar LBF deed ik dat ook nog, maar helaas!
    Dus ja Cristian, ik heb nu eenmaal GEEN geduld voor NL ambtenaren mn. of vr. die stupide zijn!
    Zo zit het bij mij in elkaar!
    MVG, Erik.

    #192430
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar het gaat hier over Frankrijk…

    #192425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met een heeel grote omweg zou je kunnen zeggen:
    Wat Erik hier debiteert is een indirect loflied op Frankrijk, LBF = La Belle France zoals hij schrijft.
    Ik hoop dat Erik zich tenminste hier op het forum een beetje beheerst.

    #192416
     Anoniem
    Inactief

    Het wordt eens eindelijk tijd dan, want die in NL is ieder jaar en in FR is iedere 2 jaar, dus…waar moet je beginnen? Je kunt er gerust vanuit gaan dat de Fr-keuringsstations gelijk hebben met geconstateerde gebreken. Je krijgt ruime tijd om die gebreken te laten of zelf te herstellen. In mijn geval bij remigratie ging ik naar OPEL hier in Schiedam.
    Daar kwam ik van de kouwe kermis thuis. Ik werd ronduit door hun opgelicht…ik had nog niet eens een NL-kenteken!!!
    Daarom blijf ik Franse systeem beter vinden. En ja ook FR-garagehouders proberen je ook wel eens een kunstje te flikken. Maar dan ga je naar een andere, liefst niet van eigen merk.
    En heus Christian, ik probeer me te beheersen, maar ik vind dit (NL) in alle opzichten een k*t-land en Schiedam een zelfde soort stad. Maar ik ben hartstikke blij met m’n poezentweeling al een paar jaar! Zij voelen haarfijn aan hoe ik me voel enz.
    …Hoe kan je hier tegenwoordig digitale opnamen bijsluiten?
    Met HGV,
    Erik de nu helaas noordelijke Noorman! Hihihi.

    #192420
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe kan je hier tegenwoordig digitale opnamen bijsluiten?

    Erik,
    er was toch eens een instructie van Theo – ik heb het forum doorzocht maar niets gevonden.
    Ik doe het in ieder geval met picr.de.

    #192418
     Anoniem
    Inactief

    Christian,
    Het IS NIET DE MANIER, maar het helpt wél tegen ambtenaren, hetzij Mn. of vr. om voor de time Beeing ff respijt te krijgen van ambtenaren die de hun opgelegde regelgeving niet meer volgen…en zo een soort 5e macht vormen in eigen land!
    Dat is het geval…na 14 dgn. maar weer naar de Prefectuur gereden in de provincie hoofdstad…vele uren gewacht en toen kwam aanvraag van Fr-kenteken er wél door!
    Rara…maar ik zeg al niks meer.
    Of toch nog weer, ik heb een bloed hekel aan ambtenaren en hun instanties, die ér schijt hebben aan hun opgelegde wetten of regelgeving!
    Het is alsof ik IN die koppen kijk. Zij zijn oppermachtig en ik niet!
    Daarom beoordeel ik ambtenaren alleen maar door één bril, in hoeverre ze KLANTVRIENDELIJK zijn. Een ander criterium is er echt NIET.
    MVG,
    Erik.

    #192432
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wijze woorden Erik, toen wij onze auto overschreven op Frans kenteken kon een douaneambtenaar in Frans tempo zelfs de factuur niet foutloos overschrijven. Het wemelde van de fouten! De ambtenaar van de prefectuur die de auto moest overschrijven was op vakantie en we moesten maar wachten tot de cleaujeau terug was. We hebben toen de papieren teruggehaald, zijn toen naar een prefectuur in een andere plaats gegaan en binnen een klein uur was de overschrijving geregeld. Deze ambtenaren waren ervan op de hoogte dat de andere prefectuur vreselijk slecht bekend stond. Ik zal me de ergernis maar besparen om het geld van de dubbele APK terug te vorderen. Een certificaat de conformité is volgens de RDW in de EU niet nodig, echter de ambtenaar uit het ene land heeft schijt aan de ambtenaar uit het andere land. Het is een zootje! Toch lijken ze op elkaar. Denk maar eens aan de ambtenarenboom: Krijgt het laatst blad, bloeit het laatst, draagt het laatst vrucht en laat het eerst zijn bladeren vallen.

    #192433
     Anoniem
    Inactief

    Beste Nozem,
    Leuke bijnaam trouwens. Ik ben vermaard dat ik de basis wetten ken van het land, waarin ik verblijf.
    Jouw uitspraak: “Een certificaat de conformité is volgens de RDW in de EU niet nodig, echter de ambtenaar uit het ene land heeft schijt aan de ambtenaar uit het andere land.”

    Ja dus en het gedoe in jaar 2000, speelt nog STEEDS ook in FR.
    En echt: Dunya m’n jongste dochter heeft tussenbeide moeten komen, anders had ik minstens die betreffende ambtenaar bij de RDW, hier in Schiedam-Noord het ziekenhuis in geslagen, zo kwaad was ik hier in NL terug na een paar maanden.

    Je mag maximaal 180 dagen rijden in het z.g. “buitenland” volgens vele al lang gesloten akkoorden binnen de EU, met buitenlands kenteken. Dat wist ik al ver voordat ik definitief naar FR verhuisde. Maar toch de NL BD vindt je wel! Op grond waarvan dan?
    Antw.: Op grond van NAZI-wetgeving in NL, die nooit is afgeschaft!

    Ik ben nog steeds jurist genoeg om die overheid, die een loopje neemt met eigen regels of wetgeving verbaal bij de Bevoegde Rechter op hun bek te slaan!
    Dus ja, eens met jou … enne ja dat een proces aangaan doe je nu eenmaal niet in je kersverse Staat waarin je je gevestigd had.

    Maar hier nu terug in NL, zal ik elke beslissing van deze Staat onder mijn loep leggen en godver, ik zal dit ’tuig’ uiteindelijk krijgen waar ze horen nl: klantvriendelijk zijn en NIET dus een 5e macht binnen Staatsbestel vormen.
    Inshallah.

    MVG,
    Erik.

    #192431
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je woorden zijn opnieuw erg wijs Erik en je NAZI-opmerking wordt onderstreept met de koningin van Engeland die op de foto spontaan lachend de NAZI-groet brengt.
    Betreffende Nederland: https://sites.google.com/site/universalfederationback/hitler-kabinet-geruisloos-voortgezet-vanuit-nederlands-grondgebied

    Vannacht zijn een IP-camera, 2 modem-routers en een satellietontvanger vernield door de blikseminslag op het antieke telefoonnetwerk in Frankrijk: De Grootse Atoommacht zonder poen.
    De Franse verzekering zal wel weer een gluiperige uitsluitsmoes hebben verzonnen.

    #192436
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilt u niet vloeken (slecht voor de sfeer) en u aan het onderwerp houden, Erik en Nozem.

    #192435
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wanvoeglijk mevrouw Kenkel, Erik en ik houden zich volledig aan het onderwerp, we hebben het over APK, Controle Technique en de vreselijke overheid van de Franse Grootmacht zonder Poen.
    Echter u houdt zich niet aan het onderwerp en valt onterecht Erik – EEN VADER VAN VELE DOCHTERS – aan!
    Wees dienender mevrouw Kenkel!

    #192434
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Erik en Nozem krijgen allebei een time-out. Ze mogen even afkoelen en dan eventueel terugkomen met gematigdere en aangenamere toon.

    #192437
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een Update over de invoer van een Volvo 244GLE uit 1980
    Apk uit NL is door de prefecture Nevers geaccepteerd.
    Conformiteitsverklaring van Volvo voor 1997 worden niet meer uitgegeven, dus via Volvo france een identiteits verklaring opgevraagd dat dit type ook in Frankrijk is geleverd.
    Dus de auto staat nu op frans kenteken, het duurde even maar het is wel gelukt.

    Groeten Albert

    #192438
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartstikke bedankt Albert voor de terugmelding. Dus de oude Volvo is met lpg tank -en die stond ook niet op de conformiteitspapieren- zonder extra keuringen op FR kenteken gekomen.

    #192439
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Auto APK gekeurd in NL en daar stond de lpg installatie ook op vermeld en op NL kenteken ook
    gewoon geaccepteerd en kenteken gekregen.
    nu alleen nog kentekenplaten maar dat gaat moeilijk op internet, ze willen alleen maar leveren op frans adres, heb nu een site die wel in nl levert.
    wel een lange weg gegaan omdat de papieren steeds terug kwamen.

    Groeten Albert

    #192440
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Van harte, Albert, van harte.

    Peter.

    #192441
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Albert,

    Allereerst mijn gelukwensen met de geslaagde import. Geweldig dat dat inmiddels ook met een NL APK mogelijk is. Dat is een hele vooruitgang.

    Staat er op veld P3 (Energie) van uw Carte Grise nu ook EG (Essence+GPL) of staat er ES (Essence)?

    Ik ben toch wel benieuwd wat er gaat gebeuren als u over 2 jaar met uw Volvo met NL LPG installatie bij de FR Controle Technique komt. Of laat u dan weer de APK in NL uitvoeren?

    Maar goed, dat is van later zorg. Intussen veel rijplezier gewenst!

    Salutations, Jos

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?