AOW-vraag

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Onze emigratieplannen beginnen wat meer in zicht te komen. Ik heb een verzekeringstechnische vraag met betrekking tot de AOW. Op de pagina van het SVB lees ik dat je, als je in het buitenland woonachtig bent, ervoor kunt kiezen om je toch in Nederland te verzekeren voor de AOW, door jaarlijks een premie te betalen. http://www.svb.nl/int/nl/vv/wonen_werken_buiten_nederland/buiten_nl_wonen_werken/index.jsp

Nou is het zo dat wij in Frankrijk een klein bedrijf willen beginnen (gîtes-verhuur) en heb ik begrepen dat je daardoor in Frankrijk als zelfstandige pensioen kunt opbouwen. Ik heb geen idee wat dat dan precies voorstelt als je maar beperkte inkomsten hebt uit een klein bedrijf (en ook nog geen zicht op hoeveel dat in onze toekomst zal gaan worden). Ik las in berichten dat je om iets op te bouwen een minimale omzet moet behalen. Heb je als je daar onder zou blijven, helemaal geen rechten op dat vlak, m.a.w. bouw je dan dus niks op? Ik lees hier verschillende dingen over, maar begrijp uit teksten dat er drie jaar geleden het nodige is veranderd en dat daarom niet alle info meer klopt.

Mijn eigenlijke vraag is vooral: Dekt een eventuele “mindere Franse pensioenopbouw”, (als je b.v. weinig inkomsten zou hebben uit een bedrijf), de lading qua bedrag aan gemiste Nederlandse AOW? Of is het toch slimmer om je dan te blijven verzekeren zodat je dat t.z.t. vanuit Nederland krijgt? (Ik ben overigens 43, heb dus in Nederland al wel iets aan AOW opgebouwd.) Tegen de tijd dat mijn Nederlandse AOW gaat uitkeren, moet ik misschien wel 71 zijn of zo om iets te krijgen en mogelijk is dit in Frankrijk anders geregeld, waardoor het wellicht zinloos is om aan Nederland te blijven betalen. Dus vandaar mijn vraag.

Noë
    Sleutelbeheerder

Hallo,

Als je niet teveel verdiend en toch genoeg geld hebt, dan kun je beide doen.
    Ik heb voor mijn vrouw jarenlang de AOW premie betaald terwijl zij ook de Zwitserse AOW opbouwde. Omdat zij geen inkomen had, was de premie minimaal. Voor elk betaald jaar krijgt zij er ca 40 euro per maand bij, best de moeite waard.
    Bij veel inkomen wordt loopt de premie al gauw op naar duizenden euros, daar kun je beter een huis in Frankrijk voor kopen, (ik dus)
    Hoeveel de Franse AOW is, weet ik niet, in CH is het iets meer dan in NL
    Even rekenen dus,
    wimb

Noë
    Sleutelbeheerder

Als franse ondernemer moet je een minimale omzet hebben om door de afdracht aan je pensioenfonds een uitkering te krijgen. Dat is overal weer anders. Bijvoorbeeld als je autoentrepreneur bent (prof.liberale en artisan), zul je per trimester een omzet van tenminste ca E 2200 moeten hebben om daarme een stukje pensioen op te bouwen. Is het lager, dan betaal je ook premie, maar krijgt van dat deel niets als je met retraite gaat.

Noë
    Sleutelbeheerder

Dankjewel voor jullie antwoorden.
    Het roept wel een nieuwe vraag op, want hoeveel bouw je dan op als je wel genoeg verdient en dus wel aan het omzetbedrag komt? Ik bedoel dus als je b.v. 10 jaar aow in Frankrijk opbouwt?
    En als je met zijn tweetjes zo’n verhuurbedrijf begint, moet dat bedrag dan keer 2 zijn? Of zijn er dan andere regelingen?

Noë
    Sleutelbeheerder

Je kunt met de meer specifieke vragen (berekeningen) beter bij een vakmens te rade gaan. Bijv. Rob van Schijndel, frankrjkemigratie.nl of Wim van Teeffelen, met Google te vinden.

Noë
    Sleutelbeheerder

Ja, dat snap ik, t.z.t. zullen we zeker ter plaatse een adviseur in de hand nemen, maar een globaal idee zou wel prettig zijn, dus als iemand daarover meer weet, hoor ik het graag.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?