Amazon op de brandstapel

Dit onderwerp bevat 55 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #193585
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    In de categorie “dit geloof je niet” las ik dat de FR minister van cultuur de oorlog verklaart aan de online boekhandel Amazon omdat deze het lef heeft om boeken té goedkoop aan te bieden. En ze nog gratis thuis te bezorgen óók. Schande, schande.

    De minister stelt voor om Amazon te verbieden om lage prijzen inclusief bezorgkosten te hanteren (huh?) en bovendien vloeien er fikse subsidies naar de traditionele boekverkopers. Zó pakken we dat aan in FR.

    Overigens wordt er niet gerept over het direct downloaden van digitale boeken op een E-reader. Dergelijke nieuwerwetsigheden staan blijkbaar nog niet op de radar van de minister. Je vraagt je af wat de gevolgen zullen zijn als dat wel gaat gebeuren. Een boekendownloadverbod? Importheffing op E-readers? Georganiseerde electronische boekverbranding?

    Zo lang je nog dit soort berichten over je heen krijgt besef je dat er geen hoop meer is voor FR. Niet verder kijkend dan de eigen grenzen zit de FR overheid verstard in de felle koplampen van de aanstormende internationale concurrentie. Zonder initiatief, zonder strategie, zonder verbeelding sluit men de ogen tot de klap valt.

    De FR overheid legt beslag op bijna 57% van het BBP. De énige hoop voor FR is het significant verlichten van die overheidslast die als een molensteen om de nek van de economie hangt. In plaats van te jammeren over Amazon stel ik voor om het hele ministerie van cultuur op te heffen en aan alle door dit ministerie verstrekte subsidies een einde te maken. Internationaal minder voor schut staan én een tralalageld-circuit minder, wie kan daar tegen zijn?

    Salutations, Jos

    #193627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het past helemaal in de denkwijze van deze regering. (of moet ik zeggen dit volk?)
    De concurrentiekracht van Frankrijk is laag, o.a. doordat de arbeidskosten hier te hoog zijn, hoger dan b.v. in Duitsland (Gallois). En wat is dan de Franse conclusie: de lonen in Duitsland moeten omhoog.

    Jos, ik ben het helemaal met je eens.
    Gelukkig maar dat wij nu nog via de sluiproute Nederland onze spullen kunnen bestellen, al vraag ik me wel af hoelag dat nog kan. Wellicht tot het moment komt dat de Franse overheid een volgende stap zet in het cocooning-proces en Amazon etc etc. weggefilterd worden op internet. Dat wordt een mooi moment voor ons om over te schakelen op satelliet-internet

    Wilm

    #193628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tjsa.. als je de internationale marktwerking niet wil accepteren dan zul je wel moeten, kijk naar de EU, die doet hetzelfde met die zonnepanelen uit China..

    #193629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos en Wilm,

    doet me denken aan de Zwangswirtschaft van de DDR. Eenheidsprijzen en van bovenaf vastgelegde productie- en afzetcijfers.
    Heeft Frankrijk ook een vijfjarenplan voor de groei van de economie, zoals alle Oostblokstaaten die hadden? Dat dit niet werkt heeft zelfs Poetin ingezien.

    #193630
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oei Christian, gaat Zwangswirtschaft niet zelfs nog verder terug in de tijd, n.l. die van vlak vóór de DDR? laten we hopen dat het niet zó ver zal komen.

    Wilm

    #193631
     Anoniem
    Inactief

    toch een kleine kanttekening;
    voor wie denkt dat de fransen minder zullen lezen omdat boeken duurder zullen zijn, onzin, je leest of je leest niet.
    Verder ben ik voorstander van concurrentiebedwinging, waarom zou je je eigen boekhandels laten doodbloeden om een gigant zijn zin te geven.
    Auto fabrieken mochten dit wel doen (lees hiervoor jullie reactie een paar jaar geleden ivm nelie kroes die oorlog had met sarkozy die àls er een renault fabriek moest sluiten, het wel die in Oost-Europa zou zijn en niet in frankrijk.

    een tweede foute bewering is de zaak wijn en zonnepanelen.
    De duitsers hebben de zaak aangekaart tegen de goedkope zonnepanelen, niet de fransen.
    Maar de franbsen worden er wel voor aangepakt op hun wijn?
    rara hoe kan dat.
    Duitsland is een groot leverancier van machines aan china, ze zouden wel gek zijn die chinezen.

    gelijke monniken gelijke kappen heren, ook al gaat het om een boekie.

    Overigens kun je bij diverse boekhandels even zo goedkoop winkelen als amazon, zeker bij de Fnac, gewoon een kaart nemen.

    #193632
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    Wie zou hier hebben beweerd dat Fransen minder gaan lezen als boeken duurder worden? Lees ik ergens overheen?

    Verder valt me op dat het nu wel de Duitse minister Roeler is die nu oproept een oplossing te vinden in het handelsconflict tussen de EU en China. Maar waar blijven Fabius, Moscovici, Montebourg of al die andere grote namen die dit land gaan redden?

    #193633
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De gehele EU-markt is verziekt door produktiebevorderende subsidies en marktbeschermende maatregelen.
    Dat is niet sinds gisteren, dat is sinds Sicco Mansholt (“nooit meer honger”, maar dat was na WO II).

    Nu men begint in te zien dat dit systeem leidt tot fouten in dat systeem (landbouwsubsidies gaan verdwijnen dus ook de melkquota, bij voorbeeld), zou je systeemwijzigingen verwachten. Vooral van Bruksels.
    En dan wellicht langzaamaan ook gevolgd door ‘Parijs’.

    Maar neen, in alle wijsheid gaat de vinger nu naar China en men vergeet die drie overige vingers die dan naar jezelf wijzen. Parallelle import is nu ’t haasje, ’t is wachten op de afschaffing van dat idiote monopolie van autofabrikanten. Wie durft dit aan ?
    Niet die ijverige en hoge ambtenaar die z’n pensioenrechten ziet verdampen, stel je voor.

    ’t Is te gemakkelijk om alle F-problemen aan Hollande te wijten, hij is nog steeds bezig de ellende van z’n voorganger te corrigeren. En wordt daarbij flink tegengewerkt, helaas.
    Helaas heeft-ie z’n ‘vijanden’ benoemd, dat waren die financiële jongens & meisjes. Dus alle anderen kunnen rustig voortgaan.

    Peter.

    #193634
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als Amazon beter met zijn werknemers zou omgaan, werden de boeken wellicht iets duurder. Makkelijk om grote dépôts neer te zetten, bevolkt door merendeels uitzendkrachten die bij het minste of geringste dysfunctioneren de laan worden uitgestuurd.
    Helaas durven de handhavende diensten daar niet aan te komen. Werkgelegenheid, weet-je wel. Er is al zoveel chômage.

    Een journalist is undercover bij Amazon gaan werken.
    Zie http://www.contrepoints.org/2013/05/06/123670-drame-un-journaliste-decouvre-le-monde-du-travail-chez-amazon

    Steven

    #193635
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De recht evenredige correlatie die Steven legt tussen boekenprijs en arbeidsomstandigheden gun ik hem, hij heeft er immers verstand van en ik ben gisteren hopeloos gestraald voor m’n SO Nederlands VWO … Dat moet genoeg zeggen.

    Die undercover-journalist onthult niets meer dan wat we al weten. Vandaag Amazon, gisteren Albert Heijn, eergisteren Bild, er zijn vele gemakkelijke slachtoffers te vinden want zo zit de wereld kennelijk in elkaar.
    We kunnen ook voorstellen de SMIC te verlagen tot driehonderd roepie per dag.

    We kunnen ook de financiële sector nationaliseren maar daar heeft F geen goede ervaringen mee, NL evenmin.

    Wie doorbreekt de spagaat ? Ik ken wel iemand, maar ben bang dat die op dit forum genadeloos zal worden afgeslacht.

    Peter.

    Peter.

    #193636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een beetje te kort door de bocht, je reactie Jos. Frankrijk heeft een zeer intieme relatie met boeken, en de cultuursector eigenlijk in het algemeen. Ze proberen die sectoren dus te beschermen in plaats van die aan de brandstapel van de internationale concurrentie over te geven. En dus krijg je als gevolg wat eigenaardige regeltjes zoals de vaste boekenprijzen en dergelijke, die vooral bedoeld zijn om de kleine boekhandels te beschermen.
    Maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Vaak verliezen de Fransen nogal eens de voeling met de internationale realiteit, en bedenkt men de gekste constructies om onhoudbare situaties toch proberen te perpetueren, waardoor ze zich enkel maar meer vastrijden en wegzinken in het moeras.

    Leuk artikel dat Steven daar vermeldt. Na de eerste paragraaf lag ik al in een deuk. De ‘journalist’ kwam namelijk al gauw tot de conclusie dat er bij Amazon moet gewerkt worden. Jawel. En dat er ook nog zoiets als resultaten geëist worden. En o ja, het is de computer die dicteert welke bestelling moet afgewerkt worden, en in welke volgorde, enzovoort.
    Tja, die kerel dacht wellicht dat hij eerst even ging mogen aanschuiven voor de koffie, waarop er vervolgens vergaderd ging worden over wat ze die dag eigenlijk wel zouden willen aanpakken.

    Misschien moet hij maar voor France Televisions gaan werken. Het is nu al de derde dag op rij, en de zoveelste (ben de tel al verloren), dat we niet eens een fatsoenlijk laatavondjournaal krijgen “pour raison d’actions syndicales”.

    Ps: aan dat downloaden op e-reader is ook al lang gedacht, daar zitten namelijk bijzondere taksen op omdat men er automatisch van uitgaat dat je pirateert. Net zoals men die nu ook zou willen invoeren op les appareils connectés, confer het recente voorstel in het “rapport Lescure”.

    #193637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het beschermen van sectoren, protectionisme, importheffingen, subsidies, quota en noem maar op heeft in de geschiedenis nog nimmer tot economisch succes geleid. Integendeel, dergelijke overheidsbemoeienis werkt contraproductief, verstoort de normale prijsvorming in de economie en geeft onterechte voordelen aan wie dat niet verdienen. Het is het tegenovergestelde van may the best team win.

    In het licht van het FR gejammer over Amazon verhaal is het wel bijzonder saillant te bedenken dat ditzelfde FR één van de grote economen uit de historie heeft voortgebracht, namelijk Frederic Bastiat. Zijn mening over dergelijke protectionistische praktijken is zeer ludiek verwoord in zijn beroemde kaarsenmakerspetitie. Zelfs voor niet-economen het lezen waard.

    Helaas heb ik niet de indruk dat de huidige FR regering iets heeft geleerd van haar eigen economische geschiedenis… ondanks een prominent aanwezig Ministerie van Cultuur.

    Salutations, Jos

    #193591
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos waarom ga je niet in Nederland wonen dan wordt aan al je wensen voldaan.
    Daar hebben absoluut geen moeite met afbreken van cultuur en kappen van subsidies en een heerlijke vrije marktwerking moet een eldorado voor je zijn.
    O dat Nederland internationaal een lachertje is moet je er even bij op de koop nemen.
    En dan heb je geen last meer van die idiote franse overheid

    #193588
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Joebar,

    Met alles respect, uw reactie slaat nergens op.
    Ik ben niet vanwege de politiek uit NL vertrokken, noch in FR gaan wonen. Dus ik zie niet in waarom ik om die reden weer in NL zou moeten gaan wonen.

    Bovendien heb ik geen last van de FR politiek, ik moet er gewoon hard om lachen. In dat kader voor u nog een leuk plaatje. Wordt u hopelijk wat vrolijker van.

    Salutations, Jos

    7oogi-hollande2anes.jpg

    #193640
     bosbess
    Deelnemer

    Toevallig ging een onderwerp van Buitenhof vandaag over Amazon en de duitse boekhandelbranche. Die laatste heeft in het eerste kwartaal van 2013 3% meer omzet gehaald dan vorig jaar. Sommigen denken dat dat het gevolg is van een schokkende reportage over de slechte arbeidsomstandigheden op de verzendafdeling van Amazon, anderen betwijfelen dat. Zie uitzendinggemist.nl.

    Het onderwerp doet een beetje denken aan de discussie die we hier vorig jaar voerden over de strijd tussen de franse regering en Google. Maar de kwestie Amazon versus boekhandel en de rol van de franse regering daarin zit ingewikkelder in elkaar. Zo vraag ik me af hoe de franse regering met goedkeuring van de EU (vrije concurrentie) miljoenen kan pompen in een commerciële branche die zichzelf niet kan bedruipen. Heeft dat misschien te maken met bescherming van het recht op vrijheid van meningsuiting en de verspreiding ervan?
    Maar hoe kan een regering een (internet)handelaar verbieden om zijn eigen prijzen vast te stellen?

    Het is natuurlijk begrijpelijk dat de franse regering haar eigen economie wil beschermen tegen buitenlandse multinationals, zeker in tijden van crisis, maar met geld alleen krijg je dat niet voor elkaar. Integendeel, het is economisch gezien een twijfelachtig middel én vechten tegen de bierkaai van de moderne ontwikkeling. Niet zo lang geleden bestelde ik bij mijn apotheek een medicijn dat ik zelf moet betalen. Op de toonbank lag een petitie tegen de verkoop van medicijnen op internet. Die kon je tekenen. Dat heb ik niet gedaan want, zei ik tegen m’n apotheker, het valt niet tegen te houden. De volgende dag kwam ik het bestelde ophalen. Het was er niet. Uit de productie genomen, zei de apotheker. Thuisgekomen keek ik op internet, ik kon het zo bestellen (en veel goedkoper) en binnen twee dagen had ik het in huis.

    Wat de apothekers en de boekhandelaars moeten doen is zich verenigen en een even groot of groter internetwerk opzetten als die internationale bedrijven. Om dat op poten te helpen zetten, mag een regering er best tijdelijk wat subsidies tegenaan gooien, tot ze zichzelf kunnen bedruipen. Dan ga je méé met de onstuitbare ontwikkelingen in plaats van er een hopeloos achterhoedegevecht tegen te leveren. Ook zou de regering eens wat geld en moeite kunnen steken in het controleren van de arbeidsomstandigheden bij Amazon en maatregelen nemen tegen de uitwassen die mede Amazon in staat stellen concurrerend te opereren.

    #193587
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als branches het moeilijk hebben, moeten ze maar eens extra gaan nadenken over hun toegevoegde waarde.
    Als apothekers beter betrokken worden bij medicijnvoorschrijving en controle en hun adviesrol beter invullen, hebben zie die “valeur ajoutée”.
    Dat ligt in het geval van apothekers zeker niet alleen aan hen. Artsen betrekken ze onvoldoende bij het voorschrijven en zolang er geen landelijk geïnformatiseerd patiëntendossier is, wordt het moeilijk.

    Steven

    #193590
     bosbess
    Deelnemer

    Ik ben het uiteraard eens met je toegevoegde waarde, Steven, die ik altijd service en persoonlijke aandacht noem. Daar kan geen internetzaak tegenop, zeker niet in Frankrijk, waar ze vaak als je ze belt voor inlichtingen over een bepaald produkt nog eens tig cent per minuut voor het telefoontje rekenen, waarna je nog niets wijzer bent omdat ze het niet weten. En waar je op emails vaak geen antwoord krijgt. Mijn apotheker levert de persoonlijke aandacht ruimschoots met een brede glimlach, een toegestoken hand en uitgebreid antwoord op vragen. Zijn service bestaat uit het thuisbrengen van de medicijnen in ons dorp (op 7 km) bij degenen die ze zelf niet kunnen ophalen. Ik vind dat eerlijk gezegd ruim voldoende en zeker een reden om hem mijn vaste klandizie te gunnen. Maar hoe zou hij door mijn arts meer bij het voorschrijven moeten worden betrokken? En wat de voorlichting betreft: ik huiver nog als ik denk hoe dat in NL ging, waar de apothekersassistente in een volle winkel aan alle klanten werking en gebruik van een medicijn nog eens uitgebreid ging staan uitleggen, zodat iedereen wist wat iedereen kreeg en dus mankeerde. Een soort openbaar herhaal-spreekuur. Ik snoerde ze altijd de mond door bij de eerste woorden te zeggen: Dank u wel, maar dat heb ik al met m’n huisarts besproken.

    Afgezien daarvan zie ik niet zo goed hoe een boekwinkel een toegevoegde waarde kan leveren. Ik ken hier trouwens helemaal geen boekwinkels. Er zijn een paar tabacs die kranten en tijdschriften verkopen en waar ook wel enkele boeken liggen. Verder zijn boeken te koop bij grote supermarkten. De boeken die ik wil vind je daar niet, maar bij Amazon staan ze in een handomdraai op m’n scherm en twee dagen later krijg ik ze gratis thuisbezorgd. Om daar tegenop te kunnen boksen moeten boekwinkels in actie komen, zich verenigen en de gevreesde concurrent met de eigen wapens bestrijden in plaats van de hand op te houden bij de regering. Daarbij moeten ze zeker ook de toekomst niet uit het oog verliezen waarin het e-boek waarschijnlijk een grote vlucht zal nemen. Nu al kan je veel klassiekers bij Amazon helemaal gratis als e-boek “kopen”. Je moet dan natuurlijk wel eerst de e-lezer van Amazon hebben aangeschaft…

    #193586
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Bosbess,

    Naar aanleiding van je opmerking over de Kindle nog even een tip. Als je een E-reader koopt die het ePub formaat hanteert kun je overal op Internet gratis boeken vinden die je dan zonder problemen op je E-reader kunt zetten en lezen, zonder dat je iets te maken hebt met Amazon of andere internetwinkels. Op bijvoorbeeld Project Gutenberg vind je een enorme verzameling gratis boeken. Zelfs Dik Trom bijvoorbeeld.

    Dus zelfs Amazon heeft weer zijn eigen concurrenten.

    Salutations, Jos

    #193589
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En als je al ePub wilt lezen op een Kindle, kijk dan eens naar een converter zoals bv in de Calibre software. Beetje omslachtig misschien, maar het werkt wel.

    #193638
     bosbess
    Deelnemer

    Weer een aardig duwtje voor mij in de goede richting, Jos. Ik ben altijd zeer in voor nieuwe dingen, maar ik ben er ook een beetje bang voor, omdat ik er totaal geen verstand van heb. Wel had ik inmiddels begrepen dat je niet alles op iedere e-lezer kan lezen en die Kindle vertrouwde ik daarom voor geen cent. Amazon is er echt niet voor mij! Dus maar weer een pocket voor 5 euro besteld. Je link lezend blijkt mijn wantrouwen terecht.

    Gewapend met deze nieuwe kennis ga ik me nu maar eens oriënteren op welk merk/model voor mij het meest geschikt is. Over twee maanden ben ik jarig, dus wie weet…

    #193639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess.

    Ik gebruik als jaren een Sony reader. Iets meer dan 100 Eur, all in. Die leest alle belangrijke formaten.
    Nieuwe ebooks koop ik, meestal met korting bij acties van de grote uitgevers. De oudere boeken worden door mijn buurvrouw op verzoek op een stick gratis geleverd. In ruil leent zij weer mijn electrisch gereedschap. Als je ook inderdaad (gratis downloaden) Calibre op jouw pc zet, dan kun je alles wat nodig is.

    De reden van mijn overgaan op e-boeken is, dat dikke boeken gewoon niet meer kan lezen vanwege het gewicht van de boeken. Ik ben daartoe jaren geleden overgegaan op een leesplankje, deels ideaal, maar het gemak van een reader slaat alles.
    Ik zou hem niet in FR kopen, want dan zit er vast weer een addertje onder het gras en ik zou er ook een losse lader bijkopen (10 Eur max). Ik lees een hele week op een volle batterij, maar laad graag op onafhankelijk van een pc.

    #193592
     bosbess
    Deelnemer

    Dat was een leuke start voor mijn zoektocht, HansPiet! Ik had al bijna besloten om inderdaad voor een Sony te kiezen, toen ik er via commentaren van gebruikers achter kwam dat zelfs de nieuwste Sony geen ingebouwde schermverlichting heeft! Voor mij een absoluut vereiste. De e-lezer die me tot nu toe het beste lijkt (voor mij) is de nieuwe Kobo Glo. Wat mij betreft kunnen we na dit tussendoortje weer terug naar het onderwerp, met dank aan Jos en HansPiet.

    #193593
     bosbess
    Deelnemer

    Nu hier toch niets gebeurt, kan ik nog wel even melden dat ik het Project Gutenberg (plus ibiblio) geweldig vind! Ik heb Travels with a donkey in the Cevennes van Robert Stevenson al gedownload evenals de Max Havelaar. Ik zag veel boeken van Emile Zola en vele anderen. Ik kan even vooruit met m’n leesvoer, zij het voorlopig nog op m’n laptop.

    #193594
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gisteravond op Fr2 in “Cash Investigation” Amazon in de colimateur: kampioen in het wegsluizen….(het is maar hoe je er tegenaan kijkt 😉

    #193595
     Anoniem
    Inactief

    Leuk Bosbess, het boek van Stevenson. Wij hebben de hele wandeling gedaan in 2000, toen was het nog niet zo trendy. Het was echt geweldig. Ik had het boek bij mij. Je zakt af naar het zuiden en het landschap verandert iedere dag.
    Ingrid

    #193596
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Louise, ik heb geprobeerd om het filmpje te volgen, maar twee verschillende buitenlandse talen door elkaar lukt me niet. Maar goed, de essentie heb ik begrepen. Die Luxemburger zit net zo schijnheilig te kijken en komt met precies dezelfde nietszeggende frasen als Marc Rutte een tijdje terug, toen hem werd gevraagd of Nederland iets tegen zijn buitenlandse brievenbusfirma’s gaat doen: “ik weet het niet, kan er niet veel overzeggen, ’t is niet illegaal, allemaal binnen de wettelijke kaders”, enzovoort. De gevaarlijkste criminelen zijn degenen die binnen de wet blijven. Het verschil tussen wet en moraal willen ze niet kennen. Dat hoeft kennelijk ook niet van de betreffende regeringen, die het in hun macht hebben om de wettelijke bakens te verzetten maar het niet doen. Ze lokken deze wantoestanden namelijk zelf uit en profiteren er van mee. Ze zijn dus medeplichtig. Zo kijk ik er tegenaan. EDF heeft ook zo’n brievenbus in Amsterdam, maar wij moeten allemaal bezuinigen omdat het begrotingstekort moet worden weggewerkt… En Hollande krijgt de schuld dat dat maar niet wil lukken.

    Wat leuk Ingrid, dat jullie de Stevenson-route hebben gelopen! Ik denk dat je aan de hand van zijn boek dan ook wel hebt vergeleken hoe het toentertijd was en hoe het nu is. Hoewel er in de Cevennen misschien niet eens zóveel is veranderd. Ik zit nu nog te genieten van de Max Havelaar en van de rake humor waarmee de rechtschapen hollandse koopmansgeest wordt beschreven, of zeg maar gerust: te kakken wordt gezet. Maar daarna zijn de Travels van Robert Stevenson aan de beurt.

    #193597
     Anoniem
    Inactief

    Ik vind een echt boek nog altijd het beste, daar kan geen e-book tegenop.
    Het gekrisp van de bladeren, de geur, dat is een boek.
    Met een e-book op het strand lijkt me helemaal niets, en dan heb ik het nog niet over diefstal.
    niks zoeken op de computer naar nieuwe uitgaven, gewoon de winkels af.
    We leven in een consumptiemaatschappij, we moeten tout de suite een boek hebben, we zijn het verlangen afgeleerd.
    We hebben honger, mac do in, we willen een keuken, leroy, een nieuwe broek, webshop…..
    Ben ik een antiek ras aan het worden?
    Ik heb boeken van Charles Dickens, de originelen, pickwick, David copperfield, en jaja…de christmas Carol, 1844.
    Ik heb onderlaatst twee boeken gevonden van de bekendste franse schrijver van theaters ooit; Molière.
    De Nederlandse antiquair ruimde de boel op, sprak geen woord Frans en wilde van de rommel af, of het iets voor ons was, gratis.
    Ik heb vier boeken (serie) van de Nederlandse dominee J.F. Martinet (Zutphen) geschreven voor prinsen en prinsessen, Frederica-Louisa-Wilhelmina, en Willem-Frederik, en Willem-George-Frederik (1778) prachtige plaatsjes, boeken die doorgebladerd zijn door tientallen handen in de oudheid, op scholen, universiteiten, paleizen misschien wel, of bij de edel.
    Muf, maar aangenaam bij een haardvuur, daar kan geen e-book tegenop.
    Een originele pinokio net na de oorlog, prachtig.
    Mijn droom is nog eens een echte bibliotheek te bouwen, misschien in het nieuwe huis.
    Zou er eigenlijk al rekening mee moeten houden, een extra kamer als bibliotheek.
    Een echte krant, ook dat is voor mij belangrijk.
    Je leest, de wind maakt er een zooitje van, je legt hem weg, maar later pak je hem weer en leest weer iets anders.
    Je leest zo “ongemerkt” alles (of heel veel)
    Nee, tegenwoordig razen we langs e-boeken, vliegen over internet, wat niet interessant is gaan we moeiteloos voorbij.
    Als ik weer eens een verhaal heb zeggen ze (jullie) waar heb je dat toch allemaal vandaan?
    ’t Ligt er, het passeert je elke keer, maar jullie zien het niet, dat is’t um.
    Ik zat op een muurtje op de kade van de Seine, je weet wel, die boekverkopers, en ik las een verhaaltje uit een grappig boekje van weet ik veel, pas inporte.
    De verkoper begon te kletsen, wie die was, wie ik was, bla bla bla.
    Ik liep drie uur later weg met een heel klein boekje, groot als een luciferdoosje, een gebedsboekje die gebruikt was ondergronds tijdens de oorlog, de omslag lijkt op een sigarettendoosje, metaal en versierd, vastgeroest zou je denken, je moet het alleen weten, het klikt open en is een boekje, puntgaaf.
    De wereld zou veel rijker zijn als we weer zo nieuwsgierig waren als vroeger, zonder er klakkeloos voorbij te zappen.

    #193598
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even tussendoor over de belastingontwijking. Het probleem zit niet bij de bedrijven, die betalen gewoon zo min mogelijk belasting binnen de wettelijke mogelijkheden net als iedereen. Wil je dat veranderen dan moeten de politici de wet aanpassen. Maar het is voor incompetente politici natuurlijk veel eenvoudiger om naar een ander te wijzen: Europa, Google, amazon etc.

    #193599
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jako, helemaal met je eens. Het is, denk ik, voor de eerste keer dat op een franse publieke omroep zo duidelijk de misstanden aan de kaak werden gesteld! Is nog een paar dagen terug te zien op: http://pluzz.francetv.fr/videos/cash_investigation.html

    En hier een reactie op deze revolutie! http://www.rue89.com/2013/06/12/sil-y-a-elise-lucet-grecque-a-ete-viree-hier-soir-243237

    #193600
     Anoniem
    Inactief

    En dan kom je weer terug op “waar zijn de echte politici” waar we het al eerder over gehad hebben.
    Het is zo eenvoudig rechts of het socialisme de schuld te geven, zo kinderlijk eenvoudig om een foute minister aan te wijzen, en nog belachelijker om dan grote bedrijven de schuld te geven van dingen waarvan ze zelf de touwtjes in handen hebben.
    Ik ben en blijf het eens dat er een rem moet worden getrokken op grote bedrijven de veel te machtig zijn/worden.
    Grote Hyper-U’s vermoorden de kleine middenstand, grote leroy’s de kleine doehetzelf, grote conforama’s de kleine meubelmakers enz enz. Het is geen vermoeden, het is een vaststaand feit.
    Dat komt omdat de overheid de grote jongens de vrijheid heeft gegeven, ook dat is een vaststaand feit.
    Kleine middenstanders klagen al jaren dat de overheid de regels terug moeten draaien, maar de overheid doet niets.
    Frankrijk staat klaar om in elkaar te storten als de mentaliteit van de gehele bevolking niet als de bliksem veranderd.
    Nogmaals, daar heb je een vent met ballen voor nodig, links of rechts doet er nu niet toe.
    Voorbeeld; in Frankrijk is géén wet die de ondernemer beschermd tegen concurentiekracht.
    In nederland kan een bakker bijvoorbeeld niet zomaar naast een andere bakker gaan zitten, dat kan hier wel.
    Ernest zette zijn nieuwe winkel zegge en schrijven 70 cm (dikte van de muur) van de ijssalon die al jaren in de straat is.
    Ernest is een begrip in frankrijk, de andere ijssalon is niet meer.
    Geheel legaal, maar eerlijk? ik vind van niet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?