Agrarische bestemming aanvechten

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #192392
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij namen 7 jaar geleden het huis van mijn schoonouders over in de Franse Alpen. 47 jaar geleden bouwden zij het op een, toen verplichte 3000 vierkante meter grond. In het bestemmingsplan bleek de helft plotseling een agrarische bestemming te hebben. De waarde van dit deel van de grond daalt daarmee ‘grondig’. Bovendien willen we de grond wellicht splitsen om voor beide zoons een huis te kunnen bouwen. Weet iemand of deze, voor ons ongunstige bestemming is aan te vechten en op welke wijze?

    #192393
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als er indertijd niet volgens de daarvoor gelden procedure is geprotesteerd tegen de bestemmingsveranderingen en (indien wel) de procedures allemaal zorgvuldig zijn gevolgd door de gemeente, is er tegen de nieuwe bestemming niets meer te doen. De enige overgebleven mogelijkheid is dan nog om zelf een verandering bestemmingsplan aan te vragen bij de gemeente. En dan zul je met overtuigende argumenten moeten komen waarom het nieuw vastgesteld bestemmingsplan aangepast zou moeten worden. Het argument ‘waardedaling van mijn grond’ wordt daarbij afgewogen tegen het collectieve belang, zoals bescherming van het landschap, instandhouding van het agrarische karakter, etc. Het is over het algemeen tamelijk goed voorspelbaar welke uitkomst een dergelijke discussie heeft…

    #192394
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een typische Wim-van-Teeffelen reactie. Deskundig, zakelijk en constructief. Ik zou een deskundige in de arm nemen.

    #192395
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor inderdaad de heldere reactie. We zijn nog snel naar de Mairie gegaan. De inspraak was 3 dagen ervoor afgesloten. Met veel overtuigingskracht mochten we met toestemming van de burgemeester, nog een met de hand geschreven verzoek aan de commissaire enquêteur richten. We hebben waarschijnlijk niet gelet op eerdere inspraakrondes.
    In 1966 kocht mijn schoonvader de grond met de verplichting van minimaal 3000 m2(bouwgrond) dat is inmiddels 600 m2 geworden. Wij namen het huis na taxatie ook over met de prijs van bouwgrond.
    Misschien toch maar paysan worden…

    #192396
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste,
    wij hebben hetzelfde probleem voor. Kochten 5 jaar geleden twee terreinen naast elkaar met de bedoeling om op 1 terrein een huis te zetten, op het andere een poolhouse aan het zwembad.
    Toen we vorige week op het gemeentehuis onze “bouwaanvraag” wilde indienen voor het poolhouse, bleek dat ons tweede stukje grond plots ingetekend stond als agrarisch gebied. Wij zijn hier nooit vanop de hoogte gesteld van deze verandering?! De burgemeester zelf is zich komen excuseren voor deze situatie, maar er bleek niks aan te doen (buiten het feit dat hij ons aangeraden heeft om het poolhouse te zetten en dat hij het door de vingers zou zien). Maar deze situatie is toch ook niet correct, ik wil binnen afzienbare tijd(nieuwe burgemeester e.d.) geen problemen krijgen!
    Ook wij moeten dus een handgeschreven verzoek richten aan de commissaire enquêteur?

    #192397
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ten aanzien van de laatste vraag: Ik schat in dat in het dorp van de familie Overbeek toevallig een onderzoek (herziening van het Plan Local d’Urbanisme)gaande was, beter gezegd was afgesloten. Opmerkingen op zo’n plan of aanpassing kunnen bij de commissaire enqueteur worden ingediend.
    Ik zou onderzoeken wanneer en door wie een wijziging van de bestemming heeft plaats gevonden. Om in ieder geval een dossier op te bouwen. En de huidige (net gekozen) burgemeester zit er voor een jaar of 5, 6. Misschien toch snel overgaan tot bouwen….

    #192398
     Anoniem
    Inactief

    hmm hoe kan ik zien hoe de percelen zijn bestempeld. Is dat uit het franse kadaster op te vragen of moet ik daarvoor langs de Maire?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?