Afwerking muren

Dit onderwerp bevat 40 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fraai en solide? Of werk in uitvoering?

    17720467je.jpg

    17720469gg.jpg

    En alle leidingen in de nieuwe spouw, en dan doorgestoken, er is niets gefreesd. Let ook even op de balkdikte…

    17720749qr.jpg

    #199294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    die vierkante ytong tegels, stapel je gewoon op elkaar, of hebben ze ook nog verbinding met de wand er achter?

    #199295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alhoewel ik oorspronkelijk het plan had om met ankers de ytong vast te zetten aan de muur (en ik ook de geschikte speciale ankers heb gekocht, doos vol) heb ik de ytong overal waar hij kozijnen of plafonds raakt verankert met de speciale ytong-hoekankers en de wand zelf met omgebogen en afgeknipte suspentes voor het verlengen van je plafond.

    Doe het zelf dus, vooral omdat de afstand ytong – natuursteen muur nooit hetzelfde is, en ik met de L- vormig gebogen ijzers de lengte zelf kan bepalen. Elke gebogen suspente zit met een koudebrug tegen de natuursteen muur geschroefd. Direct achter de ytong de PIR plaat, daar achter de spouw.
    Boven bij het plafond de spleet met pur dichtgelijmd, net als de dilatatievoegen. Muur staat als een huis, geen enkele barst.

    #199296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rata,

    heb je er een foto van, vergelijkbaar met deze? 17725202lo.jpg
    Dit was de haakse aansluiting van een douchewand. Bij jou gaan de ankers natuurlijk de andere kant op.
    En met ‘koudebrug’ bedoel je waarschijnlijk iets ter voorkoming van een koudebrug, een isolerende tussenlaag of zoiets. 😉

    #199297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja inderdaad, dat zijn de ytong veerankers. Met lange vierkant tapse spijkers in de ytong en met schroeven naar de plank die je tegen het plafond bevestigd. Je hebt ook nog andere speciaal voor het kozijn. Anti-koudebrug (..) met vier stroken dpc folie tussen muur en ‘DHZ’ suspente L anker.

    Het is toch iets meer denkwerk, je moet de ankers en de dilatatievoegen aanbrengen, je moet zuiver en haaks werken, je moet een goede isolatieplaatsing hebben. Ik heb zo 48 meter muur. Voor de gemiddelde DHZ’r is gipsplaat/fermacell eenvoudiger aan te brengen, ook goedkoper, en neem je het gebrek aan bufferwerking/steen- en kwaliteitsgevoel op de koop toe.

    #199298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vraag me overigens af in hoeverre ik hier moet isoleren, ik zit vlakbij Perpignan, en deze winter is het nog niet onder de 5 graden geweest.

    #199299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na de reeks(en) antwoorden aarzel ik of ik nog wat kan toevoegen….
    Een bekende van mij, die beroepsmatig in de bouw werkt, maakt zo nu en dan gebruik van een dubbele laag gipsplaat, waardoor je het kartoneffect grotendeels ongedaan maakt. In ruimtes met weinig ruime en veel verkeer, zoals een gang of overloop, levert dat een uitstekend effect op.

    #199300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JP

    dat is een zeer nuttige toevoeging.

    Details zijn na te lezen in de klusrubriek van dit forum, waar ik dit onder punt 6 beschreven heb.
    Ik was er misschien ten onrechte ervan uitgegaan dat iemand, voor hij een vraag in het forum stelt, eerst de informatie op de website raadpleegt.

    #199301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian: soms is er zoveel informatie beschikbaar, dat je niet meer aan punt 6 toekomt -))
    Je maakt overigens melding van professionele schroevendraaiers met automatisch toevoer van schroeven. Ik werkte met een Berner apparaat dat bovendien een slagmechanisme had. Dan sla, draai je de schroeven er in één seconde in. Voor diegene die veel moet verwerken een aanrader.

    #199302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha, JP
    Und wenn Du alt wirst wie ‘ne Kuh, Du lernst immer noch dazu!
    Ik kende dit apparaat nog niet, automatische toevoer van schroeven en bovendien een slagmechanisme.

    #199303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Jeroen B-62 :
    Voor het verwerken van Fermacellplaten levert Fermacell speciale schroeven.
    Het materiaal laat niet toe dat je de verzonken kop van bijvoorbeeld een gipsplaatschroef erin trekt, waardoor die kop afbreekt. Fermalcellschroeven hebben een kleiner kopje, ietsje spitser dan een standaard verzonken kop, en bovendien een freesrandje aan de kop om het verzinken te vergemakkelijken.

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?