afschot dak aanbouw

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201208
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil een aanbouw maken met een dak ardoise hoeveel afschot moet dat per meter hebben?
    Ik hoor getallen van 35cm per meter maar dat lijkt me nogal veel maar misschien is dat voor het ene of het ander dakbedekkingsmateriaal heel verschillend wie heeft het goede antwoord?
    Bij voorbaat hartelijk dank
    Rob

    #201209
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    De beste bron voor dit soort informatie zijn meestal de montagevoorschriften van de fabrikant van de ardoises. Zoals hier in de documentatie van Eternit.

    Bij het lezen van deze documentatie zal u opvallen dat de door u genoemde 35cm per meter (ongeveer 20 graden) het absolute minimum is, waarbij dan nog speciale voorzorgen moeten worden getroffen. Standaard is 25 graden (47cm per meter) voor rechthoekige en zelfs 35 graden (70cm per meter) voor wiebertjesvormige ardoises.

    De minimale dakhellingen verschillen inderdaad per type materiaal, en ardoises hebben een vrij forse dakhelling nodig.

    Salutations, Jos

    #201210
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dank je voor deze info ga iets anders zoeken voor het dak.
    Mvrgr
    Rob

    #201211
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aan mijn huis is een vrij brede overdekte galerij (overdekt soort balkon) gemaakt naar eigen ontwerp (in de traditionele stijl). Gezien de goothoogte van het huis en de gewenste breedte van de galerij kon ik geen groter afschot dan 24 cm per meter (13 graden) laten maken. Het dak van deze galerij bestaat uit spanten met een houten dakbeschot, daarover een (dampdoorlatend) soepel onderdakfolie van het merk Tyveck (bestaat uit microvezels van polyéthylène), dan daktengels en dakpannen (tuiles méchaniques). Die pannen zijn van hetzelfde type als op het bestaande dak, en waren alleen nog tweedehands te krijgen.
    Zo’n pannendak met slechts 13 graden helling kan natuurlijk helemaal niet volgens de bestaande regels. Toch geeft het geen probleem. Het zit nu 8 jaar en er is geen enkel probleem met vocht, dat wil zeggen er zijn geen vochtplekken op de onderkant van het dakbeschot te zien. Het geheel ziet er ook goed uit.
    In mijn geval heb ik overwogen dat een eventuele incidentele lekkage geen groot probleem zou geven omdat het een open galerij betreft. Misschien is de levensduur van de panlatten minder dan bij een normale (steilere) helling, maar ook dat vraag ik mij af. Dus afwijken van de regels is te overwegen wanneer de omstandigheden daarvoor gunstig zijn. Ik zou zo’n dakconstructie overigens niet aanraden bij een dichte uitbouw met plafond.
    Joebar, indien je een gegarandeerd waterdicht dak met flauwe helling wil maken kan je een constructie met golfplaten (b.v. Soutuile van Eternit) overwegen met daarop pannen van het type “tuile canal”. Werkt snel, en ziet er goed uit.
    Maxandr

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?