De in december 2011 met veel publicitair kabaal gelanceerde Pacitel bedoeld om particulieren te beschermen tegen de frequente telefonische marketing, werkt vrijwel niet. De overgrote meerderheid van de Franse ondernemingen werkt niet mee aan het systeem, gratis voor particulieren. De 870.000 mensen die zich op de dienst hebben ingeschreven, blijven gehinderd door de call centers. De indruk bestaat zelfs dat het aantal ongewenste telefoontjes van verkopers van dubbele ramen, zonnepanelen en telefoonabonnementen slechts is toegenomen afgelopen jaar. Het zwakke punt van Pacitel is dat de aansluiting door ondernemingen facultatief is en bovendien geld kost (maximaal € 5000 per jaar). Niet meer dan 60 ondernemingen hebben zich aangemeld om ingeschrevenen bij Pacitel niet langer lastig te vallen. Bij de grote bedrijven zijn dat o.m. EDF, Canal Plus en Bouygues Télécom. Canal Plus verklaart dat de aansluiting bij Pacitel geen daling van het aantal telefonisch geworven klanten heeft betekend.
Bericht op Praktisch nieuws
Wim