speurtocht naar 'n mannetje, 22 mm

Dit onderwerp bevat 19 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201151
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Medeklussers, ik ben ’n beetje wanhopig aan ’t worden. Twee weken geleden was er ’n breuk in de waterleiding verderop, met als gevolg dat we ’n dag later prettig vervuild water hadden.
    Alles is weer OK, behalve…

    M’n keukenkraan is voorzien van zo’n “aérateur de robinette”, of “limiteur de débit”. Die was dus flink vervuild en zat goed vast, de waterpomptang bracht uitkomst maar beschadigt natuurlijk ’t inox.
    Overal zijn die dingetjes los te koop, maar geen ‘mannetje‘ met ’n diameter van 22 mm. In Montluçon (03) en Saint Amand-Montrond (18) e.o. heb ik alle brico’s en profi’s zoals Brossette gehad, maar niemand die ze heeft of ze kan bestellen.
    En op ’n site als http://www.dynavive.eu/EcoEau/RegulRob/RegulRob.html zijn ze ook niet meer leverbaar :
    dingetje.

    Hebt u bij toeval zo’n ding ? Weet u er één te vinden ? Ik bied u m’n koninkrijkje.

    Peter.

    #201166
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Deze?

    Wel behoorlijk prijzig…

    #201167

    Je kunt tienduizend soorten spijkerbroeken kopen, maar dit is inderdaad wat lastiger. In mijn Guide Bricoloage 2015 van Weldom ontbreken de mousseurs niet. Maatvoering evenwel: Femelle 22 , existe en mâle 24 ou 28. Ik zal vanavond de bakken met diverse loodgietersspullen eens omkeren, misschien zit deze (Nederlandse?) maat erbij.

    #201168
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    In mijn jonge jaren heb ik op campings gewerkt waar we voor de winter alle kranen verwijderden. Waterpomptang + aanrechtdoekje om te voorkomen dat het krast!

    #201152
     Anoniem
    Inactief
    #201153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank, allen. De hoofdprijs gaat vooralsnog naar Theo, zijn link naar dat Grohe-dingetje geeft hoop.
    Ik ga ermee naar Brossette, waar de verkopers zo overtuigd waren dat mâle M22 niet bestond, terwijl ze toch Grohe-dealer zijn.

    Die kraan komt overigens uit F, zo’n tien jaar geleden aangeschaft toen ik de keuken verbouwde.

    Peter, die niet langer wanhoopt.

    #201155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Peter,
    Ik begrijp dat je in de buurt van Montluçon woont. Dan is de volgende zaak onontbeerlijk: Labouesse. Daar hebben ze het ongetwijfeld. Een lust voor de klusser op zoek naar kwaliteit én de professional. Zie voor het adres: http://www.labouesse.fr/
    Veel succes, Jean

    #201165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk was ik al bij Labouesse geweest, Jean, en bij buurman Brossette. Zonder resultaat, dan slechts de opmerking dat mâle 22 gewoon niet bestond. Bij Labouesse twijfelde de man achter de balie zelfs aan m’n ogen of aan m’n schuifmaat (of aan allebei).

    Maar ziet, dat printje van die site waarnaar Theo verwees, deed bij Labouesse vanmorgen een en ander bewegen. Chef sanitaire ging bellen, was de hulpvaardigheid zelve. En toen bleek dat Labouesse geen “echte” Grohe-dealer is, hun informatique werkt met andere referenties dan die van Grohe. Maar, Delabre (badkamers en dergelijke, ook te Montluçon) is dat wèl. Hebben die dingen normaal gesproken ook gewoon op voorraad, maar ze zijn nu net in bestelling. Eind van de week mag ik er eentje ophalen.

    Kortom : ’n matige beurt van Labouesse, redelijk hersteld door de Chef sanitaire en aan m’n ogen noch aan m’n schuifmaat mankeert iets.

    Peter.

    #201154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is het misschien een idee het “mannetje” een dag in de Viakal te leggen (gewone azijn is ook goed)?

    #201156
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zou ’n idee zijn, Onno, maar dan moet dat mannetje toch eerst van die kraan af. En dan is dat filtertje niet aangeslagen door de kalk maar geheel vervuild door die leidingbreuk.

    Gewone azijn is inderdaad ook goed, maar vinaigre d’alcool is zuurder (8 %).

    Peter.

    #201157
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Petrus,
    het is niet belangrijk of het vinaigre d’alcool is of niet, het gehalte aan zuur is belangrjk (beter 8 dan de 3,5 à 5% die bij sla-azijn gebruikelijk zijn. Ook bekend als vinaigre ménagaire of als vinaigre blanc.
    Ik had ooit beschikking over geconcentreerde azijnzuur uit een laboratorium, ik dacht het ging om 50%.

    #201158
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zou ‘n idee zijn, Onno, maar dan moet dat mannetje toch eerst van die kraan af.

    Ik ben niet echt een bricoleur, dus waarschijnlijk ga ik nu de echte bricoleurs in lachen laten uitbarsten. Maar als het gaat om kalk dan haal ik de perlator er nooit af. Ik neem een klein plactic zakje, doe daar wat azijn in en bind dat met een elastiekje om de kraanuitloop, dusdanig dat de perlator onder de azijn zit en laat het een nacht zitten. Datzelfde doe ik overigens met de douchekop. Geen waterpomptang nodig en dus geen beschadiging.

    #201159
     Noë
    Sleutelbeheerder

    het is niet belangrijk of het vinaigre d’alcool is of niet, het gehalte aan zuur is belangrjk

    Zo is ’t, Christian, en dus vertaalde ik die zuurgraden maar naar wat je in de winkel vindt.
    Dan is vinaigre d’alcool de zuurste, maar ’t staat allemaal op ’t etiket.

    Dus ik weet eigenlijk niet goed wat je wilt zeggen.

    Peter.

    #201160
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het zogenaamde “vuil” dat vrijkomt uit leidingen, blijkt voornamelijk kalk te zijn. Het voldoende ontkalken van drinkwater is technisch mogelijk, maar is te kostbaar en voor loodgieters is het een leuke bron van inkomsten (“Le calcaire est l’ami des plombiers”, zoals onze loodgieter eens opmerkte). Wij hebben er zo nu en dan last van gehad na reparaties aan het leidingnet en vooral toen het systeem van chloreren werd vervangen door een moderner systeem. Daardoor kwam veel kalk (en zand) los. Dat heeft maanden geduurd en alle filtertjes van kranen, wasmachine, etc. moesten vele malen worden schoongemaakt. Eerst onder de kraam en dan met Viakal of azijnzuur. Sterker zuur (zoals zoutzuur) werkt veel sneller, maar tast het metaal aan en is daarom niet geschikt voor een percolator.

    #201161
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik neem een klein plactic zakje, doe daar wat azijn in en bind dat met een elastiekje om de kraanuitloop, dusdanig dat de perlator onder de azijn zit en laat het een nacht zitten. Datzelfde doe ik overigens met de douchekop. Geen waterpomptang nodig en dus geen beschadiging.

    Krelis,
    u bent een echte bricoleur: inventief, en over grenzen van vakken kijkend!

    Dat heb ik ook eens op een vergelijkbare manier gedaan;
    Doucheslang van de houder gehaald, douchekop overnacht in een bakje met azijn gelegd, de volgende ochtend kon ik de douchekop losschroeven (want ik wilde er een andere met zelfreinigende plasticsproeiers op hebben). Overigens een van de meest geniale uitvindingen van de laatste tien jaar: plastic nozzles die door opwarmen en afkoelen uitzetten en daardoor de kalk afwerpen, zonodig kan met nahelpen door er met de hand overheen te strijken.

    #201162
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo is ‘t, Christian, en dus vertaalde ik die zuurgraden maar naar wat je in de winkel vindt.
    Dan is vinaigre d’alcool de zuurste, maar ‘t staat allemaal op ‘t etiket.
    Dus ik weet eigenlijk niet goed wat je wilt zeggen.
    Peter.

    Juist dat wilde ik zeggen:
    men moet niet gefixeerd zijn op vinaigre d’alcool maar kijken naar het zuurgehalte (dus het etiket lezen).

    #201163
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het zogenaamde “vuil” dat vrijkomt uit leidingen, blijkt voornamelijk kalk te zijn.

    Het bekende verhaal:
    – Kalk slaat neer op het oppervlak,
    – het oppervlak van de kalk bindt ander vuil,
    – en in dit vuil nestelen zich bacteriën.

    Sterker zuur (zoals zoutzuur) werkt veel sneller, maar tast het metaal aan en is daarom niet geschikt voor een percolator.

    Sterker zuur (zoals zoutzuur, HCl) zou men hooguit op gedemonteerde plastic onderdelen toe kunnen passen, maar er bestaat ook plastic dat niet HCl-bestendig is!

    #201164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ook geheel terzijde : blijken Labouesse en Delabre tot één en hetzelfde concern te behoren.
    Maar dat zal slechts Jean interesseren.

    Peter (die soms wenst dat-ie Saint Gobain zèlf is :-)) )

    #201169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Peter.

    Helaas een wat verlate reactie, ik was enige dagen afwezig. Ik ben zelf een groot gebruiker van de Franse eBay. Derhalve tikte ik naar aanleiding van uw vraag de zoekactie mousseur 22 in en kreeg daarop als eerste dit resultaat.

    Is dit wat u zoekt? Dan is dat bijna te mooi om waar te zijn…

    Salutations, Jos

    #201170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha, Jos, dank voor deze link, ik wacht de bestelling bij Delabre af en anders gaan we eBay exploiteren.

    Ondertussen merk ik iets merkwaardigs : die link van Theo en nu die eBay, waarom verschenen die niet op mijn scherm toen ik me suf goochelde ?
    Nu doe ik ’t met DuckDuckGo, zou ’t aan deze zoekmachine liggen ? Maar dat is weer ’n ander draadje. Als eenieder nu maar overtuigd is van m’n gepleegde acties alvorens anderen lastig te vallen.

    Dank, dat mousseurtje komt er 🙂
    Peter.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?