aansluiting electriciteit

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 1 maand geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #198799
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op vlak van elektriciteit heb wij weinig of geen kaas gegeten, vandaar enkel (misschien) domme vragen.

    In onze nieuwbouw in Frankrijk, hebben we de elektriciteitskast volledig voorzien van bedrading volgens de normen, alsook tableau de communication (dat hopen we toch).

    Voordat we nu de consuel aanvragen heb ik nog volgende praktische vragen:
    – tableau de contrôle moet dit ook door ons geplaatst worden? Of moet er iets voorzien zijn voor de meter door ons?
    – ons huis bevind zich op +/- 7 meter van de straat. Aan de straat staat reeds zo’n wit bakje. Is het aan ons om een kabel te leggen van dit wit bakje naar de meterkast binnenshuis (de garage)? Welke kabel moet dit zijn?
    – Om de consuel aan te vragen heb ik gezien dat je de aanvraag electronisch moet doen door de professionel. Bij ons is er geen professionel aan te pas gekomen. Kan een particulier dit ook elektronisch aanvragen?

    #198802
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb helaas geen antwoord op je vraag.
    Wel zou ik er graag een vraag aan vast willen koppelen.
    Wanneer ben je verplicht de elektrische installatie te laten keuren (afgezien van nieuwbouw of grote verbouw?

    Wim3

    #198803

    Na een hele dag klussen houd ik het zo kort mogelijk:

    @ Wim3, naast de jou al genoemde twee situaties is er nog een derde: bij de verkoop van de woning. Maar dat is geen goed- of afkeurende Consuel keuring. Het is een check door een daartoe erkende organisatie – lees: ze hebben een aantal medewerkers naar een driedaagse cursus gestuurd – die weliswaar verplicht is, maar alleen een informerende functie heeft ten behoeve van de aspirant koper. Er vloeit geen verplichting uit voort voor de verkoper of de koper om vóór levering, dan wel zeg binnen een jaar na aankoop de boel op orde te laten maken.

    @ Nancy, ook particulieren voeren dit soort elektrainstallatiewerk in eigen beheer uit, en kunnen daar ook bij de Consuel een keuring voor aanvragen. En dat zijn geen uitzonderingen. In het jaarverslag van de Consuel over 2013 zien we dat van de logements individuels er door maar liefst 45.903 particulieren een keuring werd aangevraagd, en de professionelen namen er 132.030 voor hun rekening (pagina 20). Grote verschil: de particulier wordt altijd gecontroleerd, de professionals (na een proefperiode) alleen op steekproefbasis. Dit overigens tegen gelijkblijvende kosten.

    De aansluiting op het openbare stroomnet kan van het type 1 of het type 2 zijn. In deze tekening van Vialis wordt het voor de branchement long helder uitgelegd. Zie verder ook de ERDF informatie over de raccordement en die van Vialis.

    Waar zit wat in de groepenkast: wanneer de ERDF rechtstreeks aan huis levert, je meter en hoofdschakelaar binnenshuis, dan is dit de ERDF info die je even moet lezen. Voor de branchement long zie het verhaal van Vialis, compteur en disjoncteur ergens buiten aan de erfafscheiding. De verantwoordelijk van de particuliere gebruiker begint onmiddellijk na de hoofdschakelaar, het rijk van de NF C 15-100 normen, dus vanaf daar is alles voor rekening van de gebruiker, ook die 30 meter of meer vanaf hek naar huis toe. Lees hier het stappenplan van de ERDF over de aansluiting op het stroomnet.

    Is er nu trouwens al een bouwaansluiting, is er al elektriciteit in huis?

    #198800
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, er is geen bouwaansluiting, we werken met een stroomgroep.
    Aan de straat staat wel reeds een bakje van ERDF omdat ze vorig jaar wegeniswerken hebben uitgevoerd en de kabel reeds ondergronds hebben klaar gestoken.

    Het stappenplan van erdf is inderdaad heel duidelijk. Het zal voor ons dus een branchement type 1 worden met de meter binnenshuis.
    wat ik me nog afvraag: moeten wij in onze GTL een “panneau” voorzien waarop ze de “compteur” en “disjoncteur de branchement” kunnen monteren of kijkt erdf hiervoor?

    Omdat we heel wat kabels hadden hebben we 2 gtl’s naast elkaar geplaatst.
    De ene loopt van aan het plafond tot aan de grond. De tweede loopt van aan de grond tot op ongeveer 1,6 m. Moet de tweede ook tot aan het plafond lopen? De kabels komen uit de grond. Dus boven die 1,6 m is het gewoon een stuk muur waar geen kabel te zien is.

    alvast bedankt voor de nuttig info!

    #198801

    1) GTL: van een afstand is het wat moeilijk hier een precies antwoord op te geven. Spiek eens in deze rapportage van een professionele Franse electricien die ook met een dubbel-constructie werkt beneden in het souterrain.

    2) GTL en ERDF: er wordt verwacht dat voor meter en hoofdschakelaar al plaats is ingeruimd in de GTL, zijn standaard modules, zie ook info van de firma Hager pagina 27 / 28. En uiteraard ook ERDF info, nu vanuit een wat ander perspectief.

    3) Over de controle door de CONSUEL valt veel te schrijven en nog langer te praten, laten we het dus maar kort houden. Laat het u uitleggen door een Franse electricien.

    4) Nog een doos vol links die wellicht van pas kunnen komen: French wiring tips.

    #198804

    Zo’n GTL is gewoonlijk een soort gothische pilaar van plastic die van vloer tot plafond reikt. Alle voorbeelden van de ERDF zijn variaties op dat thema. Maar zo’n GTL is naast deze materiële verschijningsvorm ook een “virtuele” ruimte die gereserveerd is voor dit soort elektrische toepassingen: geen water en gas vlakbij. Maar de elektra mag binnen die grenzen wel een uitstapje naar de zijkant maken. Ik vermoed dat deze voorbeelden op Entraidelec en SystemeD dicht in de buurt komen van wat jullie voor ogen staat. Die eerste GTL is er een voor een branchement long: compteur en disjoncteur de branchement aan de weg, binnen alleen een eenvoudige hoofdschakelaar. Maar het ging me even om die uitbouwtjes.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?