7% TVA op renovaties woningen.

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #191439
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb gehoord, en gelezen dat op renovaties aan woningen, zwembaden, etc mits uitgevoerd door een erkend bedrijf, een verlaagd TVA tarief heeft van 7 %.
    Mijn vraag is, geld dat voor alleen voor eigenaren die permanent wonen in Frankrijk, of ook voor eigenaren uit het buitenland met een tweede woning.
    Ik hoor graag van jullie
    Jos

    #191440
     Anoniem
    Inactief

    Dat geld voor iedereen mist de woning ouder dan twee jaar is.
    Voor zover ik weet geld het niet voor zwembaden of zoals de wet zegt instalation sportive ou locaux sportive.
    Pas op, er wordt soms op gecontroleerd, een voorbeeld;
    Ik moest voor een klant werk doen, en men had een oud huis waar een nieuw deel tegenaan was gezet als salon.
    Toevallig was een deel van de werkzaamheden in de salon, maar we (onze klant en ik) dachten, kom op, ouwe toko, geen nood.
    Ik kon alsnog zien de centjes bij mijn klant te krijgen want voor dat nieuwe stuk ging die 5.5 niet op.

    #191441
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor er verwarring komt Cees, toen 5.5%, nu toch echt 7%.

    #191442
     Anoniem
    Inactief

    Ja bedankt Jaap, maar ik ga er van uit dat iedereen wel weet dat het van 5.5 naar 7 is gegaan.
    Dit verhaal speelde zich vier jaar geleden af.

    #191451
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Cees en Jaap.
    Bedankt voor jullie antwoorden. Daar kan ik mee uit de voeten.
    Het betekend dus dat de werkzaamheden aan het zwembad er niet onder vallen.
    Maar het herstel van het terras welke tegen het huis ligt er wel onder valt

    #191455
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Het zou handig zijn als men ook de informatie op de website eerst even leest. Het verhaal over de verlaagde btw is hier te vinden.

    Wim

    #191456
     Anoniem
    Inactief

    Die zoekmachine werkt net zo goed als een fransman in een bandenfabriek.
    Ik heb van alles ingetoetst in het zoekveldje maar ik kan het niet vinden, en ik wis dat het op de oude site wel was.
    Wat moet in intoetsen om op deze pagina te komen ?
    Ik heb geprobeerd tva, tva 7%, laag tva tarief, laag tarief tva, en ik krijg nul.

    #191449
     bosbess
    Deelnemer

    Als je intypt: “tva verbouwingen” of “tva renovatie” kom je via Regelgeving hier terecht. In de oude zoekmachine liep het beter met één woord, meer woorden leverden vaak op: geen resultaat. In de nieuwe zoekmachine kan je met een paar woorden veel gerichter zoeken. Zelf vind ik dat een grote verbetering.

    #191450
     Anoniem
    Inactief

    Ik hou het er maar op dat ik iets niet goed doe maar ik krijg absoluut niet de pagina van meneer Bavelaar.
    Ook niet na het proberen van jouw omschrijvingen Bosbess.
    Ik kom op een pagina met nederlandse belastingzaken, en nog veel meer, maar géén tva laag tarief.
    Ik heb in de zoekbalk helemaal boven getiept, en die van het forum.

    #191453
     bosbess
    Deelnemer

    Merkwaardig. Ik had op de homepage in het zoekvak getypt. Dat heb ik nu herhaald boven het forum en ik kom op de dezelfde pagina “Zoekresultaten“. Dan klik ik op Regelgeving en kies in het rijtje voor “Lage BTW”.

    Een andere mogelijkheid is om via Wonen (homepage bovenaan) naar “Bouwen en de regels” te gaan en vervolgens op Regelgeving te klikken.

    #191454
     Anoniem
    Inactief

    Ja daar kom ik wel,
    Dan moet je maar net weten dat het onder regelgeving staat en daar op klikken.
    Dat is toch geen zoekmachine?
    Is net zoiets als “ergens in die laatste schappen staat dat wat U zoekt, welke, oh dat weet ik niet precies hoor”
    Omdat de tva van 5’5 naar 7 is gegaan dacht ik er verstandig aan te doen te kijken op internet over dat zwembad en zo, en jawel, op google “tva 7%” ingetiept en je valt meteen met je neus in de roomboter.
    Dat moet toch op deze site ook kunnen?

    #191443
     bosbess
    Deelnemer

    a. InfoFrankrijk is Google niet.
    b. Welk onderwerp je ook aanklikt bij Google (na intypen van 7% tva) je zoekt je er wild naar de tva voor woningrestauratie, in het frans wel te verstaan. Je komt er wel meteen als je tva rénovation intypt.
    c. Op de pagina Zoekresultaten staat onder het kopje Regelgeving een korte omschrijving van de onderwerpen, waaronder “lage BTW”. Zonder dat zou ik het waarschijnlijk ook niet hebben gevonden.

    Hetzelfde bezwaar geldt trouwens voor de weg via Bouwen en de regels: daar verwacht je bij Regelgeving eerder hoe groot, hoe hoog enz. mag ik bouwen, welke vergunningen heb ik nodig enz. Zelf zou ik daar ook (zonder korte onderwerp-weergave) de tva niet hebben verwacht.

    #191445
     Anoniem
    Inactief

    Hebben zoekmachines misschien een verschillende uitslag per kompjoeter of ip adres?
    Ik krijg op google direct de pagina van alle regels en moeten en mogen over het lage tva tarief en wat er onder valt, in het frans uiteraard.
    duidelijker kan het niet.
    Raar dat bosbess daar moet surfen en ik niet, terwijl ik op de site als ik tva verbouwing(en) of tva renovatie of wat dan ook intoets niet op de pagina kom die bosbess heeft gelinkt.
    Laat verder maar, ik vraag het wel als ik het niet weet, of google, maar ik merkte dit op om aan te geven dat mensen (nieuwkomers) helemaal niet automatische zo gemakkelijk alles vinden op de zoekmachine van deze site.

    #191446
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Cees, Google is zo slim, dat hij /zij 😉 veel meer weet van je surfgedrag en andere zaken (woonplaats bij benadering bv vanwege je IP adres)dan jou wellicht lief is.

    #191447
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad blijken forum en website voor nieuwkomers vaak lang niet duidelijk. Dat zie je nu ook weer voor de tigste keer gebeuren in de rubriek Hoe dit forum te gebruiken, waar Jantje een bouwvraag stelt. In dat opzicht lijkt het me niet gek om die rubriek helemaal naar onderen te verplaatsen.

    Wat het zoeken op deze website betreft: ik kom ook niet meteen op die pagina. Zoals gezegd kom ik eerst op Zoekresultaten, dan klik ik op Regelgeving en dan kom ik bij Lage BTW. Voor nieuwkomers, net als onder Wonen, een wat lastige weg, zoals blijkt. Maar ja, vragen staat vrij, waar dan ook.

    #191444
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Er zijn twee zoekmachines op deze website, een voor het forum en een voor de website (knop geheel rechts boven in de menubalk). Proef op de som: ik tik lage btw in en krijg 8 zoekresultaten met geel gemarkeerd btw of lage btw. Als ik die laatste aanklik kom ik op de pagina lage btw in de bouw. Het zoeken duurde ongeveer 7,5 seconden.

    Wim

    #191448
     bosbess
    Deelnemer

    Dat is natuurlijk leuk, Wim, maar de meesten zullen in Frankrijk in tva denken en niet in btw. Bovendien kom ik met “(lage) BTW” terecht op “Fransen zijn niet van die zwartwerkers”! Pas een stuk verder naar onderen kom ik bij hetzelfde “Regelgeving” als waar ik kom met “tva verbouwing”.

    Als ik intyp “tva” is het resultaat: “Franse overheid voert krachtiger anti-diesel beleid”, “Fransen zijn een spaarzaam volk”, enz. enz., geen enkel relevant artikel. Ik vind het zelf niet zo erg, maar inderdaad lijkt het me voor nieuwkomers bepaald niet altijd even duidelijk. Dan zit er dus niets anders op dan ze gewoon even een link aan te reiken, zoals je ook doet. En hopen dat ze het op de duur vanzelf leren.

    #191452
     Anoniem
    Inactief

    We zijn het eens bosbess 😉 dikke kus.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?