Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #186637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    L.S.
    Maar vermoedelijk is Jako de aangewezene!

    Ons systeem bestaat uit één parabole, twee demodulateurs (waarvan één aangestuurd via een livebox), een DVD lecteur en een oude TV (zo’n dikke) met één SCART aansluiting.
    Wat je ook doet, er blijft via de TV een variërende en soms zeer hinderlijke 50 Herz brom op je afkomen. Ook bij uitschakeling van het geluid. Polariteit van de 230 voeding veranderen (gesuggereerd in NL) helpt niets. Andere TV (flatscreen) idem dito.
    Jako, e.a., suggesties hoe van die brom af te komen?
    Alleen voor het nadenken al, Hartelijk dank!
    Peter Brand

    #186638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    L.S.
    Ik vergat te melden dat alle, uit 230V gevoede apparaten zonder randaardesteker zijn uitgerust.
    (Dit i.v.m. de suggesstie dat zwevende aarde de oorzaak zou kunnen zijn). Maar wat moet je daar mee?
    Peter Brand

    #186639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter,

    Als je alle apparaten één voor één loskoppelt: blijft die brom nog in de TV?
    Als je de oude TV omwisselt voor de flatscreen, is de brom er nog steeds?
    Zijn er apparaten die een geaarde stekker hebben? Weet je zeker dat de aarde van je stopcontact goed is?
    Oudere TV’s hebben nogal eens een hoogspanningsdeel dat (door vuil, slijtage) brom veroorzaakt.

    Steven

    #186640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter, je denkt zelf ook al aan aardingsproblemen. Een draadje van een geaard punt, eventueel een waterleiding of CV, aansluiten op bijvoorbeeld de massa van een antennekabel zou ik eens proberen.

    Steven

    #186641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Wellicht wist je dit al, maar toch: SCART kabels zijn een beruchte bron van brom. Google maar eens op “SCART hum” en je staat verbaasd van wat je tegenkomt.

    Ik heb bij het aansluiten van mijn nieuwe flatscreen op mijn home video center hetzelfde probleem gehad. Vervanging van de SCART kabel door een zo kort mogelijke van topkwaliteit (goldplated contacten en individueel afgeschermde aderparen) bracht al een flinke verbetering.

    Wellicht kun je de koppeling op andere wijze tot stand brengen, bijvoorbeeld met losse audio- en video kabels met RCA connectoren.

    Salutations, Jos

    #186642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Brom wijst meestal op een aardlus of een apparaat wat brom op de zwevende aarde zet. Via scart en andere kabels wordt de zwevende aarde gedeeld met de rest van de apparatuur. Opvallend in het verhaal is dat de brom aanwezig blijft bij uitgeschakeld geluid. Dan lijkt het door de TV zelf veroorzaakt en dat is bij zo’n oude ‘glasbak’ ook het meest waarschijnlijk.

    In veel gevallen werd de nul van de voeding met wat condensatoren aan de netspanning gelegd. Vaak helpt dan inderdaad polariteit omdraaien, hier kennelijk niet. 1 voor 1 apparaten uit de configuratie halen (wegnemen, niet alleen uitschakelen) moet tot de ‘dader’ leiden.
    Ik zou beginnen met die oude TV.

    Als je de mogelijkheid hebt om 1 apparaat op aarde aan te sluiten, dan moet dat ook helpen. Maar bij een defect zal dan direct de aardlekschakelaar (mits aanwezig) de stroom afschakelen. Dat weet je tenminste meteen wat er aan de hand is.

    P.s.
    Jos, staat er niet in de gebruiksaanwijzing van je flatscreen dat die verplicht op aarde moet worden aangesloten?

    #186643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jako,

    Nee, mijn flatscreen (Grundig 42 VLC 7121 C) is voorzien van een 2-aderig netsnoer en er is nergens op de TV een mogelijkheid deze aan aarde te leggen.

    Ik dacht eerst ook aan een groundloop maar heb mij uiteindelijk tevreden gesteld met de verbeteringen door een hoogwaardiger SCART kabel.

    Uiteindelijk wil ik natuurlijk het liefst alles met HDMI koppelen maar daarvoor is het spaarvarken nog te mager 🙁

    Salutations, Jos

    #186644
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig hoe verschillende fabrikanten een totaal eigen oplossing verzinnen. Ik heb die vraag vaker gesteld krijg verschillende antwoorden. Jouw TV kun je dus niet eens aarden en de mijne (LG) is voorzien van een standaard 3-polig apparaatsnoer en moet verplicht aan aarde. Persoonlijk vind ik het prima, zo lang 1 apparaat in de keten aan aarde ligt (niet meer en niet minder) moet het goed gaan. Naast HDMI kun je voor audio natuurlijk ook glasvezel gebruiken via de optische aansluiting (s/pdif). Gegarandeerd bromvrij 😉

    #186645
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, Steven, Jako, Milles mercis,

    Ik heb uit een oude doos een oude, zeer dikke en stevige, SCART kabel gehaald. Daarmee geen brom.
    Vervolgens bleken de meeste SCART kabels fout net zoals een recent gekochte 3 naar 1 SCART boxje.
    Ik denk hiervanuit verder te kunnen werken zonder bijenzwerm in de kamer. Nogmaals dank.
    Peter Brand

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?