4G internet dans la campagne?

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188577

    Het blad LesEchos heeft vanochtend een artikeltje over een nieuw telecom initiatief: En attendant la fibre, Bouygues apporte le très haut débit dans les campagnes grâce à la 4G.. De nieuwe 4G box met het bijbehorende “alleen voor campagnards” abonnement voor 30 euro (min 1 cent) zonder download limiet zou de kloof tussen stad en platteland moeten helpen dichten. Vanaf morgen (23-1-2017) beschikbaar. Ik heb bij ons in de buurt het netwerk van Bouygues de laatste jaren door overbelasting qua snelheid zien terugvallen naar het tempo van een bourgondische wijngaardslak, dus veel zal afhangen van de verdere uitbouw en renforcement van het mobiele netwerk. Un test d’éligibilité est disponible sur le site web et dans les boutiques de Bouygues Telecom. Mooi initiatief.

    Lastige is dat niet iedereen in la France profonde in een huis woont met een straatnaam. Sinds een maand zijn we gepromoveerd tot deze eredivisie maar de website van Bouygues blijft roepen: u moet een straatnaam invullen (verplicht). Klaarblijkelijk hebben de programmeurs van Bouygues zich nog zelden op expeditie gewaagd in de binnenlanden van Frankrijk, of is er nog enige synchronisatie nodig tussen de vele digitale data bestanden. Maar dat kan nog jaren duren. Flash-back dankzij refresh van mijn memory: belofte van Sarkozy in mei 2007 dat voor het einde van zijn quinquennat honderd procent van de Franse bevolking toegang zou hebben tot snel internet.

    #188578
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds september vorig jaar heb ik opeens 4G, ook van Bouygues. Het gaat inderdaad sneller, maar mijn 40Gb zijn ook eerder op. Het signaal is heel sterk, de mast staat dichtbij. Ook naar de echte centrale is misschien 2000 meter. Maar ook ik kan mijn adres niet ingeven. Voor Bouygues woon ik bij de buren op 400 m.
    Ik heb heel even gezocht op de site, maar nog niets gevonden. Nu betaal ik 43 euro voor 40Gb, dus ik weet niet of ze willen veranderen. Ik ga nog even rondkijken bij Bouygues, kan nog net met de laatste vrije Gigabits, het duurt nog 4 dagen voor dat ik mijn nieuwe portie krijg.
    Hartstikke bedankt voor de tip.
    Ik ga verder met de waterleiding ontdooien.
    wimb

    #188579
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit lijkt wel de goede link, een down tellertje :
    https://www.bouyguestelecom.fr/4g-box
    ben benieuwd,
    wimb

    #188580

    Ik kwam een eerste test tegen. Niet onaardig: er is ook een ingang voor een externe antenne aanwezig en een ethernet poort voor het geval je een andere wifi router zou willen gebruiken.

    #188581
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De mijne is onderweg naar een relay, ander vinden ze me niet. Het ziet er heel goed uit, precies wat ik nodig heb. Vooral die ethernet poort is heel handig om het apparaat op het verplichte bedrade netwerk aan te sluiten.

    Meer giga bytes en nog 10 euro goedkoper, kan haast niet zou je zeggen. Mijn 40 Gbs zijn altijd op aan het einde van de maand, het lijkt wel een salaris. De bestelling heb ik dan ook geplaatst met 300Kbs, een moeizaam gedoe.
    Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt.
    wimb

    #188582

    Die mogelijkheid voor een externe antenne stelt mij als bewoner van een gebied waar postduiven soms niet eens zo’n gek alternatief lijken wel gerust. Sinds een half jaar eindelijk re-adsl van Orange, maar mocht dat nog een keer weigerachtig worden, dan kan ik deze bouwinstructie alsnog te voorschijn halen.

    #188583
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier heb ik 4G met 5 streepjes. De antenne staat op een afstand van een kilometer. Ooit wil ik er nog eens naar toe om hem te bekijken. Maar ja, de andere kant van de rivier en op een berg, een hele expeditie.
    Voor mijn telefoon van Free wil ik nog wel eens een antenne proberen. Hij doet het net opeen doos voor het raam. Bellen gaat niet, als ik hem oppak is de verbinding weg. Voor de bank smsen werkt het prima.
    wimb

    #188584

    Wat ik nog vergeten was te melden. Het aardige van dat Bouygues boxje is dat er ook nog een aparte ethernet poort aanwezig is. Meestal is het wifi bereik van dit soort hotspots wat aan de zwakke kant. In ieder geval vergeleken met wat er op de (internationale) markt verkrijgbaar is aan meer gespecialeerde wifi equipment. Die is niet meer per se nodig omdat de limiet van het aantal aan te sluiten apparaten te snel wordt bereikt. Bij de eerdere versies bleef de teller bij vijf, resp. tien steken. Een paar laptops in de lucht, wat smartphones en dan komen er vrienden op bezoek die bijna als eerste vragen: en wat is de code van je wifi netwerk? Die limiet is nu naar boven verschoven, naar 32 gelijktijdige aansluitingen. Voor bruiloften en partijen niet genoeg, maar goed, dan worden de gasten eigenlijk geacht zich te richten op de reële wereld van het hier en nu, en niet op de virtuele buitenwereld.

    Desgewenst kun je dus een externe wifi router aansluiten op dat nieuwe Bouygues boxje. Of een powerline netwerkje via het stopcontact van internetsignaal voorzien. We moeten maar eens kijken wat andere tests die de komende weken ongetwijfeld zullen verschijnen daarover te melden hebben.

    #188585
     bosbess
    Bijdrager

    De link van Wim had ik al gevonden. Je kunt er met je telefoonnummer je éligibilité testen. Resultaat: “Oups… een probleem. Laat u terugbellen door een conseiller om uw éligibilité te testen.” Tja, dan weet je het al.

    #188586
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je weet pas wat, als je testwaardes hebt.

    #188587

    Binnengekomen mededelingen, nu van de generatie die met Apple producten is opgegroeid: een test van de 4G box op de website van macgeneration.

    #188588

    Een ander geluid: inmiddels wordt Bouygues verweten dat ze niet bepaald helder zijn met hun criteria om éligible te zijn. Nexinpact had daar een week geleden al een bericht over zag ik zojuist. Velen hebben te horen gekregen: computer says no, désolé.

    #208848
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou moe, de “illimité” is niet meer.
    Het is nu 200 Giga Bytes per maand uitgemiddeld over de drie laatste maanden. Daarna wordt de snelheid maximaal 512kb/s

    Votre nouvelle offre 4G box proposera désormais l’internet à haute vitesse à la maison jusqu’à 200Go par mois. Au-delà de cette consommation, le débit sera réduit à 512kb/s maximum.Ces nouvelles conditions s’appliqueront à votre offre à compter du 01/03/2018*.

    Votre consommation moyenne mensuelle des 3 derniers mois est inférieure à 200Go. Vous pourrez donc continuer à surfer en toute sérénité et suivre votre consommation 4G quotidiennement dès le 01/03/2018, en consultant la rubrique “Ma conso” de votre Espace Client.

    wimb

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?