20-jarige verjaring erfgrens

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202131
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,

    Mijn Franse buurvrouw wil graag dat haar buurman (aan de andere kant) zijn hek iets (60cm) verplaatst zodat haar inrit wat breder wordt. Zij zegt ook dat de erfgrens eigenlijk daar loopt. Als ik kijk op de kaart van het kadaster dan denk ik dat ze daar ook wel gelijk in heeft. Haar buurman zegt dat het hek daar al meer dan 20 jaar staat en dat zij dat dus niet meer kan eisen. Nou weet ik dat we in Nederland een wet hebben die inderdaad stelt dat als zon situatie meer dan 20 jaar bestaat hij definitief wordt. En ik vraag me af of er in Frankrijk ook zon wet is. Is er onder de forumleden ook iemand die daar echt verstand van heeft ? Geld voor een jurist hebben ze niet. Het zijn prima mensen maar voor de sfeer is het toch wel fijn als zoiets voor iedereen duidelijk is.
    Alvast bedankt,

    Wil

    #202132
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wil,

    In Frankrijk is de verjaring 30 jaar in het geval van uw buurvrouw (artikel 2272 Code civil).

    #202133
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verdere uitleg volgt snel als u wilt, is het mogelijk privéberichten te versturen via deze website?

    #202134
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Stuurlintje,
    Bedankt voor Uw snelle reactie.Verdere uitleg zou ik wel op prijs stellen maar ik geloof dat privéberichten niet mogelijk zijn.
    Vriendelijke groet,
    Wil

    #202135
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die 30 jaar klopt, en de andere voorwaarde is dat de eigenaar gedurende 30 jaar geen teen op het (betwiste) grondstuk heeft gezet. Bij een notaris kun je navraag doen, gesprekken zijn gratis, alleen als er iets moet komen, aktes, research, bemiddelingsgesprek etc, moet men de notaire betalen. De buuf kan het beste een uurtje bij de nataris gaan zitten, en de zaken voorleggen.

    #202136
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Stuurlintje,
    Ik ga dit advies aan mijn buurvrouw doorgeven. Hopelijk wordt het probleem hiermee opgelost.
    Nogmaals hartelijk dank voor het snelle advies.
    Vriendelijke groet,
    Wil

    #202137
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Persoonlijke berichten zijn mogelijk door onder het item “Contact/RSS” in de balk hierboven (naast “Forum”) het dropdown menu “Persoonlijke Berichten” te kiezen.

    Salutations, Jos

    #202138
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wil,

    In een wat gewijzigde situatie heb ik ook met verjaring te maken.

    Mijn overburen en hun Franse advocaat spreken over 22 jaar onbetwist en onverstoord gebruik, een duidelijk afgebakend c.q. omheind terrein dat niet vrij toegankelijk is, en een te goeder trouw zijnde gebruiker.

    Ik word niet door kennis gehinderd, maar het verschil tussen 22 jaar en 30 jaar is opmerkelijk. Zeker nu beide uitspraken gedaan zijn door Franse advocaten. Deze discussie heeft ook zeker mijn interesse

    Jeroen B, 62

    #202139
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Franse wet schrijft in artikel 2272 (C.civ) dat men eigenaar kan worden door verjaring na het verstrijken van 30 jaar.

    Er moet wel worden voldaan aan een aantal punten die zijn beschreven in artikel 2261 van het Frans burgerlijk wetboek (Code civil), namelijk:
    – het bezit moet continue zijn, dus zonder onderbrekingen
    – het bezit moet zijn verkregen op vreedzame wijze
    – het bezit moet ook voor de buitenwereld zichtbaar zijn
    – houders, dus bijv huurders, vruchtgebruikers kunnen zich niet beroepen op de deze verjaring.
    Voor de buitenwereld moet de bezitter zich overtuigend gedragen als een eigenaar van de grond die hij in z’n bezit heeft.

    Verjaring na 22 jaar zegt me niks, de wet schrijft 30 jaar (of 10 jaar als blijkt dat de bezitter de grond te goede trouw heeft verkregen door middel van een acte voor eigendomsoverdracht).

    In het geval van de buurman, moet hij dus aan al deze voorwaarden voldoen om door verjaring eigenaar te worden. De vraag is of hij inderdaad al 30 jaar de grond in zijn bezit heeft.

    Daarbij komt nog, dat stel dat de buurvrouw er een zaak van zou maken, de buurman ook nog eens moet kunnen bewijzen dat daadwerkelijk die dertig jaar van de grond heeft genoten, conform aan de bovengenoemde voorwaarden van artikel 2261. Hij kan wel zeggen dat hij al dertig jaar het stuk grond in z’n bezit heeft, maar dat zegt juridisch niks.

    Er zijn dus genoeg juridische mogelijkheden voor uw buurvrouw om eerst op vriendschappelijke wijze haar stuk grond terug te krijgen, en mocht dat niet lukken er een zaak van te maken.

    #202140
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt ook een mediateur civil inschakelen. Hij/zij verleent gratis hulp

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?