18 juni

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195506
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaag is ’t 18 juni. Vijfenzeventig jaar geleden deed generaal De Gaulle z’n befaamde oproep aan alle Fransen om zich te verzetten tegen de nazi’s, en “cette guerre est une guerre mondiale.”
    ’n Andere oorlog met mondiale eigenschappen werd tweehonderd jaar geleden beslecht : Napoleon Bonaparte en z’n legers werden definitief verslagen bij Waterloo.

    Ik vind ’t grappig te zien hoe de afzonderlijke betrokken landen en hun media met ‘Waterloo’ omgaan.

    Peter.

    #195507
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik herinner me nog een prachtige Napoleon-tentoonstelling te Parijs in 1969, 200 jaar na de geboortedag van deze Bonaparte. Ik mocht bij de opening aanwezig zijn met mijn vader die diplomaat was en vond het best interessant handjes te schudden met de jonge generatie Bonaparte. Ik schreef in het gastenboek “Pourquoi rien de Waterloo?”, hetgeen me op de terugweg naar het ouderlijk huis in Neuilly uiteraard een stevige reprimande opleverde. Maar ik studeerde toen Nederlands en geschiedenis in Amsterdam en leerde dat internationale historici en krijgskundigen hadden vastgesteld dat Frankrijk in feite geen enkele oorlog won. Ik had al een scriptie geschreven over de slag bij Waterloo, temeer daar thuis het portret hing van een voorvader die daar streed. Op de bewuste Napoleon-tentoonstelling was echt niets te vinden over deze slag!
    Inmiddels heb ik meer respect gekregen voor de logistieke prestaties van Napoleon Bonaparte. En ik heb begrepen dat iedere oorlog alleen maar verliezers kent. Nu dus de poppenkast van de Waterloo-herdenking en iedereen bepaalt dus voor zich wie le guignol is.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?