14% cotisation geldt dat ook voor een klein Nederlands inkomen?

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196135
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In 2012 hebben we gedurende de zomemaanden een test gedaan met het verhuren van 2 kamers in ons 2e huis. Dit is positief verlopen.
    Binnenkort gaan wij ons dus definitief in Frankrijk vestigen.

    Als wij onze Chambres d’hôtes als auto-entrepreneur runnen, dan betalen we 14% cotisation. Ik heb vanuit Nederland een kleine WAZ-uitkering en een pré-pensioen.

    Omdat wij hier verplicht verzekerd zijn vanuit de cotisation hoeven we geen bijdrage aan het Cvz te betalen.

    Mijn vraag is: betaal ik hier in Frankrijk over dit Nederlandse inkomen ook 14% cotisation, of is dat een ander percentage?
    Of gewoon een belasting.

    Ik heb moeite met het vinden van het juiste antwoord.

    Albert

    #196136
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je betaalt over het overige inkomen (zolang het BRUTO word uitgekeerd in NL) ongeveer 15,5% sociale lasten + inkomstenbelasting volgens het schrijvensysteen (tot ongeveer €6000 per jaar 0%, volgende schrijf tot ongeveer €12.000 5,5% etc.
    Als je boven de 60 bent hoef je geen pensioenpremie meer te betalen en worden de sociale lasten ongeveer 9%, in plaats van 15,5%

    Wim

    #196137
     Wim Bavelaar
    Moderator

    De Franse belastingtarieven zijn hier op de site te vinden,
    De Franse cotisations sociales zijn hier op de site te vinden.

    Wim

    #196138
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Heren,
    Mijn dank is groot!

    Albert

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?