Ik ben gisteravond aan het goegelen geweest want ik wilde wel eens zien hoe het in percentages zit met die ongelukken.
Dit om te kijken of Christian gelijk zou kunnen hebben “ik durf te beweren dat meer criminelen auto dan motor rijden”.
Ik kom er niet echt uit, er zijn diverse sites over ongelukken en met welke afloop, maar men spreekt niet echt over zoveel procent van de motards rijd zich te pletter en zoveel van de voitures.
Wel kwam ik tegen dat 8 van de 10 motards een crash op zijn naam heeft staan, dus je kunt gerust spreken van een zeer hoog ongelukken-gehalte.
Cijfers laten ook zien dat het begint met de scooter/brommer, dan overgaat in de lage pk motorfiets (wie net z’n papiertje met een flinke vuistslag in het gezicht van de examinator heeft ontfutseld)
Tussen 15 en 24 jaar is het 23.5%, 25 en 34 27%, 35 en 44 24.5%, en pas dan begint het tot de botte hersens van de motard door te dringen dat er leven na de motor is en rijd nog 16% tot zijn 55ste met brokken en eenmaal gepensioneerd kachelen ze gemoedelijk over ’s heeren wegen met maar 1%tje, wat waarschijnlijk komt omdat de oude botten de zware harley niet meer kunnen beheersen en ze bij het stoplicht gewoon omvallen.
Goegel levert me een cijfer van 3.6 miljoen motards in Frankrijk, volgens een andere site hangen familieleden van 760 motards jaarlijks een bloemstukje aan de wegkant.
2062 bloemstukjes worden door de 31.3 miljoen automobilisten opgeëist, een aanmerkelijk lager aantal dus.
Opmerkelijk is het feit dat op sites van motards melding wordt gemaakt van het vele malen lager liggen van de cijfers van verkeersslachtoffers met dodelijke afloop ten opzichte van eerdere jaren, alleen….. ze vergeten te vermelden dat dit niet uit hun hoek komt, want idd daalt het aantal verkeersdoden, maar voornamelijk onder de automobilisten.
Dus zoals ook in het verkeer rekenen ze zelfs op hun site lekker naar zichzelf toe.
Het bevestigt temeer de mentaliteit van de brave motard.