Reageer op: stucen van lemen muren

#212844
 Noë
Sleutelbeheerder

Goedemorgen,

Inmiddels heb ik alle lemen buitenmuren van mijn huis opnieuw gepleisterd. Op de oorspronkelijke leemlaag zat bij mij een laag kalkverven. Zeker een twintigtal. Ik heb de muur kaal gemaakt tot op het leem.  Dat deed ik door met een plamuurmes de lagen kalkverf af te steken.

Leem goed bevochtigd (stevig sproeien met een tuinslang!)  en een eerste raaplaag erop gezet van luchtkalk met zand. Verhouding die ik heb gehanteerd was bijna 1 op 2 , 1 gewichtsdeel kalk op 2 gewichtsdelen zand.  (Saint Astier was leverancier)  Waarom luchtkalk? Luchtkalk ontvochtigt de muren actief, hydraulische kalk faciliteert alleen het vochttransport. (maar lees dat vooral zelf na, ik schrijf nu op wat ik zelf heb gelezen, ik ben geen expert)

Het viel mij op dat in het leem, daar waar het beschadigd was en ik het inwendige kon beschouwen, paardenhaar was verwerkt en stro en takjes  als wapening. De muur stamt naar schatting uit 1750.

Na de eerste raaplaag heb ik cm gaas op de raaplaag geschroefd als wapening. Daarop hadden eigenlijk nog twee lagen gemoeten, maar ik heb 1 afwerklaag  gehanteerd. Na enige tijd uitharden kon ik schuren. Muur is beschermd middels dak overstek en aan de onderzijde een plint tegen opspattend water. Gaas voorzien van een voldoende dikke laag stuc. Waarom? Anders zomers haarscheuren in de stuclaag omdat het gaas warm wordt en uitzet. Er springen daarna kleine stukjes stuc uit de muuur.

Mijn ervaring: doe je het zomers, zet een zonnebril op! De kalkspecie in een betonmolen, die ik liet draaien tijdens het werk, leek steeds vloeibaarder te worden. Je kunt het spul heel lang verwerken.  Specie niet te dun maken. Doe je dat wel  dan druipt ie naar een uurtje vanzelf omlaag. Kalk is ook redelijk agresseif, dus beschermingsmiddle

Uitharden van luchtkalk duurt een paar jaar!  Let op bij kozijnen en luiken. Ik heb mijn kozijnen “”verjongd”” door er eiken latten op te schroeven en daarop de scharnieren van de luiken te bevestigen.  Doe je dat niet, let dan goed op dat je luiken bij openenen nog vlak tegen de muur kunnen.

En als laatste. Het is niet voor niets dat stucadoors van die kleine stevige mannetjes zijn.

 

Succes! Jeroen B, 62

 

 

 

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?