Reageer op: Fiscus gaat per 01-01-19 vooruit innen bij de bron

#212360
 bosbess
Deelnemer

Dag Cees, dankjewel voor het uitzoeken.

Maar gelukkig ben ik volledig belastingplichtig in Frankrijk. Dus zowel over mijn AOW als over mijn pensioentje betaal ik in Frankrijk inkomstenbelasting. Anders dan in Nederland, waar ik ieder jaar enkele honderden euro’s moest betalen zijn de belastingen in Frankrijk zo laag dat ik hier € 0 belasting betaal.

Maar omdat ik een bedrijfje heb, ben ik verplicht verzekerd in Frankrijk en moet ik dus CSG, CRDS enzovoort betalen. Daar staat tegenover dat ik door mijn bedrijfje niet verdragsgerechtigd ben en de verdragsbijdrage is tot nu toe hoger dan wat Frankrijk aan CSG/CRDS vraagt.  Maar omdat deze regering per 1 januari 2019 de CSG van 6,3% naar 8,1% heeft verhoogd, komt het dicht bij elkaar in de buurt te liggen. Maar nog steeds heb ik het voordeel dat ik administratief niets meer met Nederland heb te maken. Alleen met Frankrijk.

Van de CSG/CRDS werd tot en met juli dit jaar iedere maand een tiende ingehouden. Dat vind ik plezierig, want helaas heb ik geen miljoenen op de bank. (De vermogensbelasting is trouwens afgeschaft door deze regering en vervangen door de IFI, de belasting op onroerend goed.)

Ik wil nu graag weten of de maandelijkse prélèvement volgend jaar verder gaat, of dat ik zelf iedere maand geld opzij moet leggen. Dat is het enige. Maar ze geven tot nu toe geen antwoord op die vraag. Maar ja, ik merk het vanzelf.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?