Reageer op: De kachel van de toekomst

#212164
 bosbess
Deelnemer

Natuurlijk weet ik er veel minder van dan jullie. En die silo met granules kende ik niet. Ik heb ooit bij een oude boerenvrouw (inmiddels overleden) zo’n granulekachel in de keuken zien staan en haar dochter, die ernaast woonde, kwam iedere dag de kachel voor haar bijvullen. Dus dank voor de info.

Maar stoken op hout (dus ook op granules) is en blijft luchtvervuilend. Jako noemt alleen de CO2, maar op hout stoken brengt ook fijnstof en roetdeeltjes in de lucht met dioxines (die het hormoon- en immuunsysteem aantasten) en met PAKs (die kankerverwekkend zijn). Met een open haard komen die stoffen ook in huis te hangen. Met een houtkachel en een pelletkachel verdwijnen ze door de schoorsteen, maar komen in de buitenlucht terecht. Vooral in grote steden is dat een enorm probleem. Zie bijvoorbeeld deze website. Vooral de illustratie van de vergelijking tussen open haarden, houtkachels en pelletkachels is overduidelijk.

Ook de regering van Finland was het een doorn in het oog, dat in de lange winters de lucht boven Helsinki vol rook hing en zwaar vervuild was, omdat Finnen traditioneel gewend zijn om op hout te stoken. Daarom heeft de finse regering besloten om over te stappen op 2e-generatie kernreactoren, die voldoet aan de (betaalbare) electriciteitsbehoefte van een stad als Helsinki. Er zijn ook al 3e-generatie in ontwikkeling, die nog milieuvriendelijker zijn, maar die worden pas in 2035 verwacht. Net als de finse milieuminister was ik oorspronkelijk fel gekant tegen kernenergie. Ik heb destijds nog meegedemonstreerd tegen de kerncentrale in Kalkar, die inderdaad gesloten werd en waarvan nu een soort pretpark is gemaakt. Ook een oplossing. Maar net als de finse milieuminister ben ik op mijn standpunt teruggekomen. De mensheid gaat alleen maar steeds meer energie gebruiken, niet minder. We kunnen niet meer zonder. Dat iedere energie-opwekking vervuilend is, ben ik met Christian eens. Zelfs zonne- en windenergie belasten het milieu. Maar er worden ook steeds meer uitvindingen gedaan. Al doende leert men. Zo is pas in Australië een printbaar zonnepaneel ontdekt, dat maar € 10 per m2 zou kosten. Zie hier.

De franse regering heeft trouwens nieuwe maatregelen aangekondigd om oude vervuilende chaudières te vervangen door pompes à l’eau of pompes à chaleur. Zie NotreTemps.com.

Christian, bedankt voor je rekensommetje over mijn clime. Nu gebruik ik hem met nog meer plezier.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?