Reageer op: Internet haut débit voor iedereen

#210776
 Noë
Sleutelbeheerder

Vandaag m’n bestelde Huawei 315S-22 4G router ontvangen om mee te experimenteren. Ik heb vorige week een mobiel abonnement bij Bouygues afgesloten: ‘levenslang’ voor €4,99 /maand, zonder verplichtingen en inclusief 20 Gb data. Bouygues komt in huis minder sterk binnen dan Orange en op mijn smartphone haal ik maar nét 3G met wisselende snelheid 0-2 Mbit. De mast van Bouygues staat op een afstand van ca 6 km, terwijl die van Orange op 7 km staat.

Simkaart uit m’n smartphone geprutst en de microsim via een adapter in de minisim houder van de router gestopt. De router staat naast me op tafel en meldt direct een 4G verbinding van 3 streepjes (3 op een schaal van 5) via de inwendige antenne’s. De uitwendige antennes (sprietjes) moeten 9 dB verbetering geven, maar die moet je (blijkbaar) los bijbestellen. Speedtest geeft een download van 8 Mbps, upload 1,5 Mbps. Telefoon inprikken en bellen via de SIMkaart, werkt meteen. In tegenstelling tot wat in de specificaties staat vermeld kan de geleverde router ook VOIP en kun je specificaties van SIP diensten ingeven.

Voor mij is het een prima backup voor het geval een boer weer eens besluit om met een te hoge lading dwars door onze telefoonlijn te rijden en Orange er weer drie weken over doet om dit te repareren.

Maar voor wie zich nog moet behelpen met een slechte, en dure, adsl verbinding lijkt het me een uitstekend en goedkoop alternatief. Er zullen wellicht nog plaatsen zijn waar de zendmast zo ver weg staat dat er binnen geen 4G ontvangst is, maar dan kun je altijd nog buitenantennes plaatsen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?