Reageer op: aanrecht van beton

#210360
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Jeroen,

Even snel een toch al te late reactie, drukdrukdruk, excuses daarvoor.

Mijn zorg is dat bij de door jou voorgestelde oplossing ter plaatse van de overgang van groot naar klein verschillen in stroomsnelheid kunnen ontstaan die ter plaatse leiden tot sediment

Mijn hele “ondergrondse” leidingnet is 100mm en de buizen die uit de grond omhoog komen zijn dat ook, dus er is nergens sprake van overgangen op onbereikbare plaatsen. Waar mijn 100mm buizen uit de vloer komen pas ik zo’n tampon de reduction toe om de dunnere bovengrondse leidingen aan te sluiten. Daarmee loop ik dus geen risico op sediment.

Ik wil mijn blad ook met een diamantschijf polijsten.

Ik begin met een slijpkom op de haakse slijper, om de kiezels enzo zichtbaar te krijgen. Ik krijg het oppervlak daar al redelijk glad mee maar het is droog slijpen dus werkelijk een onbeschrijflijke stofzooi, je houdt het niet voor mogelijk. In een bewoond huis het vertrek helemaal afsluiten, alle kieren naar andere vertrekken afplakken, en stofmasker enzo gebruiken. Echt akelig werk!
Voor het nabewerken heb ik eerst de zwarte Bosch schuurschijven geprobeerd maar daar heb je niets aan, de beton blijft ruw en de schuurschijven worden mooi glad 🙁 .
Nu heb ik als proef een setje diamant-polijstschijven besteld, ik moet nog gaan ontdekken hoe dat werkt. Het is voor nat slijpen maar modder lijkt mij beter te verdragen dan die stofwolken. Ik ga die schijven proberen op de schuurmachine of eventueel met een steunschijf op mijn haakse boormachine. De haakse slijper zonder toerentalregeling draait te snel naar ik heb begrepen.
Als je het blad wilt nabehandelen met één of ander middel zou ik niet fijner dan korrelgrootte 400 gaan, nog fijner resulteert in een blad dat zó glad is dat je sealer of wat ook niet meer hecht cq in het oppervlak dringt.
Voor de haakse hoeken en randjes voorzie ik het diamantblokje te gebruiken dat ik al heb voor “trueing” van mijn slijpschijven en wetstenen.

Heb je misschien ervaring met betonverdichtingsmiddelen? (plastificeerders)

Nog niet, tot nu toe gebruikte ik dat spul niet, voor het grovere werk was dat nooit nodig. Maar een werkblad houdt wat nauwer, het oppervlak moet goed hard zijn, daarvoor moet de mortel zo min mogelijk water bevatten, en dan wordt zo’n plastifiant interessant. Ik ben voornemens om deze van Point-P te gaan gebruiken.
Overigens wordt door de geleerden aangeraden om na het afreien het blad goed in te werken met een magnesium spaan en daarna pas strak te trekken met een stalen spaan. Alles om het oppervlak maar zo hard en glad mogelijk te krijgen. Dat ga ik dus maar proberen.

het valt mij op dat vooral niet klussers nogal achteloos kunnen omgaan met installaties

Ja, dat merk ik ook. Het gezegde luidt “…één gek kan méér vragen…” maar ik zou dat kunnen aanvullen met “…één onkundige kan meer vernielen dan een leger deskundigen kan opbouwen”. Of zoals onze Angelsaksische vrienden dat zo mooi zeggen: “Make it idiot-proof and somebody will make a better idiot”. 🙂

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?