Reageer op: aanrecht van beton

#209923
 Noë
Sleutelbeheerder

Heren, dank voor de info tot dusver.

@Christian. Ik zou jouw manier de koninklijke weg noemen. Maar ik wil, hoe dan ook, het blad in 1 maal storten en geen strepen of lijnen krijgen. Ik ben bang dat wanneer ik jouw methode gebruik ik kleurverschillen ga krijgen.
@ Jan. Ik zou een combi willen maken van jouw methode en die van Jos. Zie onder.
@ Jos. Ik ben erg geporteerd van het idee van een waterkering door het aluminiumprofiel in te storten. Wat ik niet begrijp is hoe je dat profiel kunen afreien als je nog slechts een tegeldikte ruimte hebt tussen het profiel en de muur. Zou je dan niet een extra profiel wat hoger kunnen bevestigen en dan alsnog de methode van Jan kunnen hanteren? Voor iets meer afreiruimte?

Op mijn muur levert de methode van Jan/Jos een extra probleem op. De muur bestaat uit Ytong die is gestuct. Verdiept in de muur staan “de” houten staanders. Verdiept vonden we 6 jaar geleden mooi, zonder ons te bedenken dat we ooit de aanrecht zouden willen verplaatsen. De muur kan en gaat niet betegeld worden. Dus een waterkering zou erg handig zijn. Bij de plaatsen waar de houten staander verdiept in de muur liggen zullen de sparingen achter het profiel gevuld moeten worden. Of, indien ik beton met plastificeerder gebruik zullen die sparingen waarschijnlijk vanzelf vol vloeien.

De films en beschrijvingen die ik heb gezien en gelezen hebben mij overtuigd van het gebruik van vezels in de beton. (2 zakjes a ongeveer 4 euro) en het gebruik van plastificeerder. Ik heb per ongeluk een keer vuurvaste cement gekocht om mee te metselen die plastificeerder bevatte. Het spul vloeide fantastisch waterpas uit. Sterker nog elke poging om het waterpas vlak te doorbreken mislukte. Daarom wil ik, indien een alu waterkering/afreilat niet geplaatst kan worden, beton met plastificeerder gebruiken en dat laten vloeien. Zonder overigens heel slappe beton te maken. Ook korrelig vloeit het uit heb ik ervaren bij mijn openhaard. Plastificeerder kost in Nl inclusief verzendkosten ongeveer 45 euro.

En als laatste. Ook mijn blad wordt zeker 70cm. De muurvoet, gemaakt van vuursteen en gestuct steekt zeker 10 cm naar voor en loopt tot een hoogte van ongeveer 30 cm terug naar het verticale vlak.

Eerste dat ik nu ga doen is een diagonale buis van 110 doorsnede in de keukenvloer instorten met daarin twee water toevoeren, twee groepen electra en een 40mm afvoer. Over de ondersteuning van de kastjes denk ik nog na. Ik denk nu aan hout met een tijdelijke extra ondersteuning ter plaatse van de kastjes. Ik heb weinig ruimte en moet een optimaal in te richten hoekkast maken met uittrekbare legborden. Dat gaat wel lukken in een houtplaat lijkt mij maar niet in Ytong of Parpaing.
Ik heb eikenhout afwerking en eikenhout deurtjes voorgesteld. Mijn vrouw gaat voor oude en verweerde luiken….

Jeroen B, 62

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?