Reageer op: aanrecht van beton

#209922
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Jeroen,

Toevallig ben ik op dit moment bezig een keuken te realiseren waar ook een betonnen aanrechtblad in komt. Die klus zou in de komende weken haar beslag moeten krijgen. Ik geef je ter informatie wat van mijn overwegingen mee.

Mijn onderkastjes vertrouw ik niet met het gewicht van een betonnen blad. Daarom scheid ik de onderkastjes op regelmatige afstanden met gemetselde muurtjes van 5cm dikke (dunne?) parpaings. Die muurtjes dragen het zware blad en de kastjes schuif ik daartussen. De voorkanten van de muurtjes werk ik af met plankjes in dezelfde houtsoort en kleur als de kastfronten (vanillekleurig eiken).

Het blad maak ik wat breder dan normaal, namelijk 70cm. Zo’n beetje meer ruimte vind ik heel luxe, zo houd ik bijvoorbeeld meer ruimte achter de kraan. Ook de kookplaat komt verder van de achtermuur af. Achter de kastjes heb ik nu lekker ruimte voor het wegwerken van water aan- en afvoer, gas en electriciteit, plus een 100mm ontluchtingsbuis die ik óók nog kwijt moet. De inbouw vaatwasser plaatsen gaat ook veel gemakkelijker als je erachter wat ruimte hebt waar je via het “buur” kastje bij kunt komen.

Het blad stort ik op Lewis zwaluwstaart plaat, goed voor de stevigheid met het gemak van een verloren bekisting. De randen en sparingen bekist ik met betonplex en/of melamine spaanplaat, zoals het uitkomt. In elk geval leveren deze materialen een mooi glad oppervlak voor de voor- en zijkanten van het blad. Kleine sparingen maak ik door de gewenste vormen uit een plaat XPS van de juiste dikte te snijden, die kunnen na het harden van de beton gemakkelijk verwijderd worden.

Ik gebruik dood-ordinaire betonmortel van 400kg/m3 met 5% zwarte kleurstof (ijzeroxide) en verdicht het beton door van onderen met een trillend apparaat (schuurmachine of multitool) tegen de Lewisplaten te duwen. Al die toevoegingen zijn mij te ingewikkeld en duur bovendien.

De afwerking gebeurt door eerst te slijpen met een diamantkom op een haakse slijper en vervolgens te schuren met de zwarte Bosch schuurschijven voor steen op een excenter schuurmachine.

Ik weet nog niet zeker hoe ik het blad ga impregneren. Ik aarzel nog tussen silica (de waterglas-achtigen) en iets op basis van polyurethaan. Hier is een zeer uitgebreide verhandeling over sealers voor aanrechtbladen. Verdere suggesties en tips zijn welkom.

Voor het afreien en de achterkant van het blad zit ik met dezelfde uitdaging als jij. Ik ga dat oplossen door aluminium hoekprofielen tegen de muur te schroeven, met elastische dichtmassa tussen muur en profiel. Deze profielen komen op zodanige hoogte dat ze verticaal ongeveer 5 a 10mm boven het aanrechtblad uitkomen, en horizontaal “in het blad steken”. Aldus ontstaat een tegelrand die je ook wel bij traditionele aanrechtbladen tegenkomt. Dat heeft een dubbel voordeel: er kan straks geen water van het blad af lopen en tussen muur en blad doorlekken, én je hebt er een prachtige geleider aan om het blad strak te kunnen afreien.

Tot zover mijn voornemens en de theorie. Nu binnenkort de harde praktijk…

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?