Reageer op: President Macron, de EU en de mening van het volk

#208783
 Noë
Sleutelbeheerder

Heb het interview ook gezien.
Jaco heeft gelijk.
Als ik tegen macron zou zijn zou ik hetzelfde als Jos zeggen.
Als ik bedenk wie Macron is denk ik dat hij bedoeld: stel dezelfde context samen zoals met de Brexit, dat wil zeggen, de hele campagne tegen de EU, inclusief de lobysten die tegen de EU zijn, dan denk ik dat de Fransen snel zijn over te halen.
Ik persoonlijk denk dat het wel mee zal vallen.
Er wordt weer geinvesteerd in frankrijk, en langzaam klimmen we uit de bubbel van eeuwenoude systemen en gewoonten.
Fransen zijn geen, nou wat ik hier wil zeggen gaat in op Jos’ betoog “kijk maar in Zwitserland”.

Zwitserland is een héél ander land dan Frankrijk, en ook heel anders dan Nederland, waar daar zitten ook een paar roeptoeters voor de referenda.
Zwitserland heeft ten eerste kiesdistricten, dat hebben wij niet, en ten tweede zit het hele Zwitserse kies-stelsel anders in elkaar dan bij ons (NL én FR)
En……. En daar wil ik grotenadruk op leggen: sinds de zwitsers zo kiezen hebben de mensen een loyalitiet met de politiek, ze interesseren zich in de politiek.
De Fransen daarentegen zijn verre van politiek, ze schreeuwen zoals het hun uitkomt, gaan de straat op, maar weten nieteens waar ze het over hebben.
“Ze zeggen” hoor je zo vaak, maar verder komen ze niet.
Ik heb met voorstanders van Melanchon gesproken en gevraagd wat ze denken dat het effect is als we nog minder dan 35 uur gaan werken.
Ze hebben geen flauw benul, halen hun schouders op en schelde op alles behalve melanchon.
Ze kunnen niet rekenen, ze kunnen niet vooruit denken, ze schuiven alles maar voor zich uit voor “zien we dan wel weer”.
Zwitsers zijn daar niet bij gebaat, die doen hun huiswerk, en fransen doen hun huiswerk niet.

Het gaat goed met Frankrijk.
De economie komt langzaam beter uit de cijfers, er worden bedrijven opgezet, de mensen krijgen meer vertrouwen, je merkt op straat dat langzaam Frankrijk uit de impasse komt.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?