Reageer op: President Macron, de EU en de mening van het volk

#208768
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Bosbess,

Leuk u hier weer eens tegen te komen. Da’s lang geleden 🙂

Overigens is hier volgens mij geen sprake van fake news. Het artikel citeert letterlijk de president, het hele interview staat op video, niets fake aan. Iets héél anders dan bijvoorbeeld de “betrouwbare bronnen” die meldden dat Rusland de Franse verkiezingen zou hebben gehackt. En ja, als je het interview ziet en het artikel leest kun je natuurlijk elke uitleg aan die woorden verbinden, zoals met vrijwel alle uitlatingen van politici. Daar zijn het politici voor.

Wat betreft referenda ben ik een heel andere mening dan u toegedaan, maar dat is niet verrassend gezien onze discussie-historie. Ik kijk dan maar even naar Zwitserland, bekend om zijn referenda, en dat land wekt nu niet bepaald de indruk een hapsnap geregeerd volkje van ongeïnformeerde onderbuikstemmers te zijn. Sterker nog, in vergelijking met heel veel landen waar ze niet doen aan die “dure ondingen” ben je als inwoner van Zwitserland zeker niet slechter af. Of zouden die Zwitsers gewoon intelligenter zijn? Of beter geschoold? Dát is dan weer iets waar de politiek in die andere landen wel degelijk iets aan kan- en ook zou moeten doen.

Ik heb in het algemeen niet de indruk dat die “mensen die meer verstand van zaken hebben” nu zulke geweldig goede beslissingen nemen. In niet weinig gevallen verdenk ik deze lieden ervan simpelweg andere belangen te hebben dan de gewone werkende inwoner. Zoals een president Macron, die duidelijk bezig is zijn machtsbasis in de EU te verbreden nu Merkel andere dingen aan haar hoofd heeft en het VK in verwarring verkeert. Heel prima en begrijpelijk als je in de schoenen van Macron staat, maar wat schiet de gemiddelde Fransman er mee op? Dus die uitstekende beslissingen ván Macron, vóór Macron, hoeven voor de man in the street helemaal niet zo uitstekend te zijn.

Nee, die afkeer van referenda heeft niets te maken met de domheid van het gepeupel, maar alles met politici die niet in hun plannetjes gedwarsboomd willen worden. En als ik dán toch gepiepeld moet worden, dan liever door een “slechte” beslissing van het volk in een referendum, dan door een “goede” beslissing van één of andere cynische beroepspoliticus met héél andere belangen dan de mijne.

Zoals Macron, naar mijn persoonlijke mening.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?