Reageer op: Regels aangaande houtkachel afvoerpijp

#207454
 Noë
Sleutelbeheerder

Er zijn nogal wat verschillende bedrijven die hun buizen aanbieden.
Wij hebben een houtoven (pizza-oven) in de keuken gebouwd en moest dus ook een rookkanaal aanleggen.
Aangezien het geen direct vuur is maar alleen afvoer van hete lucht met alleen net na het aansteken een beetje rook, wilde ik geen peperdure Poujoulat aan leggen.
Aangezien ik bijna alles kan maar nog nooit een poujoulat kanaal heb aangelegd, zelfs niet van dichtbij gezien, wilde ik er meer van weten.
Ik heb een offerte gevraagd en kwam uit op ene bedrag van bijna vijfduizend euro, dat vond ik erg veel, maar ik kreeg veel uitleg.
De belangrijkste : er mogen absoluut niet meer dan vier verbuigingen in het kanaal zitten, het kanaal maag absoluut niet horizontaal liggen, en er moet rondom het kanaal een ruimte van 8cm vrij zijn.
Ik heb uiteindelijk bij Richardson het merk Opsinox gevonden (Belgisch) en dat was aanmerkelijk goedkoper.
De afstandbeugels zijn gemaakt volgens norm, het systeem is erg eenvoudig door middel van klemmen, en de dakdoorvoer is een beugel die je tijdens werkzaamheden in positie zet.
Kind kan de was doen.
Ik vond zelf die pot aan het plafond nogal lelijk, dus heb ik een buis genomen met aan de onderzijde een mooie afwerking, en daar alleen de platte ronde plaat (1mm)
Het gat in het gipsplafond is 36cm rond, de buis is uitwendig 20, en daar zit een rvs beugel aan met vier pootjes.
Daarop zitten magneetjes en daar zit de ronde afwerkplaat tegenaan geplakt.
Ik heb vanaf de oven een enkelwandige buis, dan rvs-galva tot onder de nok, en de laatste rvs-rvs.
Ik zeg er wel nadrukkelijk bij, als je niet handig bent, vraag een instalateur het te doen, dan heb je tevens de rekening in geval van brandschade dat alles volgens de normen is gebouwd.
Als je wilt kan ik een foto plaatsen.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?