Reageer op: Populariteit Macron keldert

#206780
 Noë
Sleutelbeheerder

Sorry ik maak een fout, het moet dus Krelis zijn.
Ik volg namelijk ook Henribik zijn kijk in andere rubrieken en haal ze daarom door elkaar.

Frans is een lastige taal, en zeker als je belangrijke nieuwsfeiten wilt weten is het soms makkelijker in je moerstaal dan in het frans.
Stefan de Vries is een doodgewone journalist die verslag doet van wat er in frankrijk gebeurt.
Dat doet hij op basis van het franse nieuws van een dag eerder (of nog meer) en is dus voor mij nul komma nul waard.
Wat hij beweert over Macron is net zo nieuw als wat Le Monde of Figaro beweert.
Maar jij hebt natuurlijk het volste recht hem te volgen.

Van de meer dan veertig miljoen franse stemgerechtigde hebben er twaalf miljoen aan het strand gelegen, da’s heel wat moet ik zeggen.
Dat zijn dus dezelfde mensen die ook aan het strand lagen toen ze niet voor Hollande, en niet voor Sarkozy gingen stemmen omdat ze toch wel wisten dat hun favoriet het zou halen.
Je maakt het wel spannend met jouw verbeeldingskracht zeg.
Sorry.
Wat stefan de Vries kennelijk niet verteld is dat de cijfers in mijn eerder schrijven kloppen, die zijn op te vragen bij officiele instanties van de overheid.
Nogmaals, als er maar drie miljoen van de zevenenveertig miljoen mensen op Macron hebben gestemd omdat ze achter zijn programma staan dan vindt ik dat betreurenswaardig weinig, maar goed, jij zult het wel beter weten.

Anderzijds dat elke president de kans moet krijgen heb je volledig gelijk in, ik zeg altijd: het resultaat telt, niet de beloften.
Als Macron na 5 jaar niets heeft bereikt weten we meer.
Veel mensen vallen over de Tax d’habitation, net als jij, ik zal proberen een toelichting te geven over hoe het werkt.
Deze Tax d’H is verschillend in elke gemeente, en studies wijzen uit dat een huis in Parijs van pakembeet 80m2 500 euro voor een koppeltje kost.
Zo’n zelfde huis kost in Limoges (bron EnMArche) 1200 euro’s en in sommige gemeente zelfs meer dan 1400.
Waarom is dat?
De gemeente gebruiken deze tax om hun kas te spekken, in totaal 4 miljoen huishoudens voor meer dan 800 miljoen euro per jaar.
Als je als gemeente amper inkomsten heb, of een gat in de hand, dan draait daar dus de burger voor op.
Als je als gemeente een flink industrieterrein hebt, en een mooie jachthaven en een straat vol restaurants, dan kun je de bloemetjes letterlijk en figuurlijk buiten zetten zonder de mensen te belasten op een hogere taxd’H.
Macron zegt dit is oneerlijk.
Waarom zou iemand die 35 uur in de week werkt in Limoges meer dan het dubbele moeten betalen voor een huis als iemand die 35 uur in Parijs of in La Rochelle werkt.
Door deze tax te verwijderen houden mensen meer over.
Ja maar, waar komt die 800 miljoen dan vandaan?
Daar zit hem het foefje van Macron.
Hij gaat de CSG verhogen met 1,7% en de loonbelastingen voor ziekte en werkeloosheid aanpakken.
Want zegt hij: de groep mensen die deze belastingen betalen is zeer klein.
Alleen loonslaven betalen deze belasting het meest, en iemand die in de ww zit betaald niets, een ambtenaar betaald niets, een baas betaald een beetje en een bejaarde betaald niets aan deze belasting.
Als hij nu de CSG verhoogt pakt hij eigenlijk iedereen aan, en het levert hem veel meer op.
Een bejaarde zou op een retrait van pakembeet 1500 euro 1400 overhouden (iets minder dan de smic) als je onder 1200 euro zit krijg je vrijstelling.
Een werkeloze betaald gewoon mee aan deze belasting, wat ik overigens een goed plan vindt.
Een smic gaat er 47 euro minder belasting betalen, betaald 25 euro meer aan CSG, en krijgt dus 22 euro meer in’t handje.
Iemand die 3000 euro verdiend betaald 95 euro minder aan belasting, betaald 50 euro meer aan CSG, en krijgt dus 45 euro meer.
Het effect is dat er meer overgehouden wordt, dus de economie zou er beter van moeten worden, en je pushed mensen die geen zin hebben om te gaan werken dat wel te gaan doen want ze gaan betalen voor hun “gekregen” centjes.
Als jij onder de grens zit van die 1200 mag je alles houden, zit je er boven dan ga je iets meer betalen.
Je moet natuurlijk wel eerst die Taxd’H van je retrait aftrekken, want dat vergeten veel oudjes voor’t gemak.
Mijn schoonmoeder betaalde iets meer dan 1000 euro per jaar, die zou ze als ze nog leefde mogen houden. Daarentegen zou ze nu bijna 400 euro meer moeten betalen aan belasting, dus toch een winst van 50 euro per maand.

Cees.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?