Reageer op: Élections législatives

#205563
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour Cees,

Dat de opkomst laag was is niet omdat ze tegen Macron zijn, dan hadden ze wel anders gestemd, er was keuze genoeg.

Dat klopt en ik beweer ook nergens dat men thuis bleef omdat men tegen Macron was. Echter, men was ook niet voldoende gemotiveerd om de deur uit te gaan en vóór hem te stemmen.

Er is dus een enorme groep bankhangers die niet overeind te krijgen is om zich politiek te engageren en een stem uit te brengen. Partij kiezen is immers een theoretische exercitie die je niet direct raakt. Maar ik ben ervan overtuigd dat diezelfde groep plotsklaps in vuur en vlam staat als Macron het waagt iets te doen dat hen wél raakt. Iets, in welke vorm dan ook, dat hun omstandigheden ook maar in de kleinste mate bedreigt of zelfs slechts hindert. Uw eigen beschrijving van de overtrokken reacties op de ecotax is daarvan één van de vele voorbeelden. Zelf heb ik eergisteren urenlang in de departementshoofdstad vastgestaan, protesterende eendenfokkers waren boos omdat hun subsidies te laat werden uitbetaald. Ik bedoel maar.

Fransen zijn gewend aan stakingen en acties, om de meest onbenullige redenen. Macron heeft zeer ingrijpende plannen, dus allerminst onbenullige redenen voor grote groepen om in het geweer te komen. Niet in het minst aangevuurd en opgestookt door vakbonden en gevestigde politieke partijen die gemarginaliseerd dreigen te worden. Heel Frankrijk ligt vol kruitvaten en nu gaat Macron daartussen met brandende fakkels staan jongleren.

Ik denk dat er méér onrust gaat ontstaan dan velen zich nu realiseren. Vandaar mijn goedbedoelde waarschuwing.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?