Reageer op: Élections législatives

#205560
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir,

De politieke weersomstandigheden in Frankrijk zijn het best te omschrijven als stilte voor de storm. Natuurlijk wint de heer Macron met indrukwekkende percentages, maar dat zegt niet zoveel over zijn draagvlak als men niet tegelijkertijd kijkt naar de opkomstpercentages. Als men dat wel doet ziet men dat die historisch laag zijn. Hetgeen maar wil zeggen dat er onrustbarend veel Fransen niet voor Macron hebben gekozen. Die zullen zich echter in de beste Franse traditie wél gaan roeren als ze menen dat er aan hun inkomsten, omstandigheden of zekerheden gaat worden gemorreld. En voila, daar is die storm!

Kortom, als de heer Macron op grote schaal knuppels in hoenderhokken gaat gooien, dan kan men er poison op innemen dat er oproer gaat ontstaan. Ik herinner mij meerdere gelegenheden waarbij heel Frankrijk werd verlamd door relatief kleine aantallen lieden die het oneens waren met betrekkelijk bescheiden veranderingen. Ik zeg slechts vrachtwagenblokkades en brandstofschaarste… Als ik die oorzaken en gevolgen extrapoleer naar de voornemens van de heer Macron en de mogelijke reacties daarop, dan zijn serieuze verstoringen van de openbare orde en het dagelijks leven allerminst uit te sluiten.

Naar mijn mening is het daarom verstandig om nu vast wat voorbereidingen te gaan treffen voor het moment dat de heer Macron serieus aan de slag gaat, dus na de komende tweede verkiezingsronde. Nee, niet op zijn Amerikaans gaan “preppen” in een ondergrondse bunker of een afgelegen blokhut, zó erg is het nu ook weer niet. Ik denk dan meer aan een rijtje jerrycans brandstof voor de auto en eventuele werktuigen, wat gevulde gasflessen voor het fornuis of dergelijke, voldoende voedsel voor de huisdieren, een goed gevulde vriezer en een voorraad wijn en bier naar behoefte.

Zorgen dat de auto zijn onderhoudsbeurt heeft gehad en uit voorzorg al gaan tanken als de tank pas halfleeg is zijn ook van die kleine voorzorgen die eigenlijk niets extra kosten maar u wel minder kwetsbaar maken voor onverwachte ontwikkelingen.

Als er niets gebeurt heeft u niets verloren. Better safe than sorry, toch?

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?