Reageer op: Réaliser des constructions avec de la pierre

#205014
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik ben aan experimenteren met een goede samenstelling zand om de verweerde gevel te repareren c.q. voegen.
Ik werk aan een mengsel van fijn (0-2) wit zand, ocre zand (0-2), gris grof (0-4) rivierzand en heel grof (0-10) losse steentjes. Dat lijkt visueel het meest op het origineel. Omdat er witte kalk bij komt kan ik de kleur pas beoordelen na het drogen.

Om de verontreiniging uit het buiten opgeslagen zand te krijgen, moet ik wel continue zeven, nadeel is dat de zeef op een gegeven moment verstopt raakt, na tiental keer zeven werkt het niet meer, en moet ik hem uitkloppen. De mixverhouding luistert ook vrij nauw, om controle over het proces te houden, heb ik de volgende verhoudingen genoteerd:
3 delen ocre – 1 deel wit – 1/2 deel gris – 1/2 deel grove steentjesmix. En dan 1: 3.3 witte hydraulische kalk, (en eventueel 5 % witte cement aan de windrichting kant, dat is nog altijd veel minder dan de 20% die in Batichaux zit).

De natuursteen gevel bestaat uit verschillende hardheden: graniet/kalksteen/gneiss achtige.
Ervaring uit het verleden gaf met deze verhouding goede resultaten, ook na strenge vorst en hete zomers. Wat echt bestendig is en wat niet, is toch moeilijk in te schatten, het schijnt dat de onderlinge verhoudingen tussen grof en fijn zand de cohesie bewaren en ruimte geven voor het opvangen van kleine bewegingen zoals uitzetting en krimp.
Maar de ervaringen zijn divers, ik lees op internet veel verschillende meningen, over verhoudingen en mixen, om daar de juiste uit te vissen is en blijft lastig. Echt duidelijk is het niet en je moet het allemaal zelf uitzoeken, vandaar dat ik die EU site over restauratie aanbeveel. Er is ook info te vinden bij de producent Chaux de Saint-Astier.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?