Cees,
reeds in mijn colleges HLK (= Heizung, Lüftung, Klimatechnik) in de jaren ’50 heb ik geleerd dat heteluchtverwarming om fysiologische redenen de meest onbevredigende verwarming is. De als zo aangenaam ervaren straling blijft in de stookruimte, de woonvertrekken worden alleen door convectie verwarmd, en die zorgt voor veel stofverplaatsing. En ook geluiden zijn nooit te vermijden; de brandergeluiden komen gewoon door de heetluchtkanalen mee, en als deze niet goed gelegd zijn ontstaan ook daar weer geluiden.
Dus helemaal wat jouw ervaringen zijn, vreselijk.
Je vraagt of het mogelijk is dit systeem gedeeltelijk of helemaal te vervangen. Mijn antwoord is: helemaal vervangen! Want een heteluchtketel is compleet anders opgebouwd dan een warmwaterketel, men kan er geen radiatoren aan koppelen. Als jullie gas hebben dan is een moderne hoogrendement-gasketel een fluitje van een cent.
Ideaal zou het natuurlijk zijn dan ook vloerverwarming aan te leggen, de meest aangename verwarming die er bestaat. Maar dat is een kwestie van de situatie ter plaatse en jullie budget.
Sterkte met jullie project!
Zie ook wat hier geschreven is.
Hier nog een citaat uit 12.1.3:
Het is verstandig om, waar het enigszins kan, een radiator met een zo groot mogelijk frontoppervlak en zo weinig mogelijk achter elkaar liggende platen en convectie-ribben te kiezen, want alleen het frontoppervlak brengt de als zo aangenaam ervaren straling voort. Dus als het kan liever een breed type 31 dan een smalle 32! Het is marginaal duurder, maar het comfort is zo veel groter.