hetelucht verwarming

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202037
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het huis van wijlen mijn schoonmoeder zit een hetelucht verwarming-systeem.
    We hebben er de hele winter in gewoond totdat ons huis geheel gerenoveerd is en dan gaan we eruit.
    Ik wil het huis aanhouden en gaan verhuren, maar ik heb me de hele winter groen en blauw geërgerd aan die verwarming.
    Vooral het lawaai is een doorn in het oog, daarnaast veel stof, en erg duur in stookkosten.
    De brander (fioule) is een paar jaar geleden vervangen, maar het huis is van ergens 1970.
    Nou kan ik twee dingen doen, of alles zo laten en het huis beter isoleren om de stookkosten naar beneden te halen, of die enorme buizen weghalen en er leidingen aanleggen en radiators.
    Wat ik aan dat lawaai kan doen weet ik niet, het is net of je op een vrachtschip zit.
    Ik dacht eerst dat als ik dat stookhok beter zou isoleren tegen geluid dan is dat al wat, maar ik vermoed dat het geluid zich voortplant door de buizen.
    Nou was mijn vraag of ik gemakkelijk dit systeem aan radiators kon koppelen.
    Moet die hele ketel er aan geloven of blijft de basis hetzelfde ?

    Cees.

    #202038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    reeds in mijn colleges HLK (= Heizung, Lüftung, Klimatechnik) in de jaren ’50 heb ik geleerd dat heteluchtverwarming om fysiologische redenen de meest onbevredigende verwarming is. De als zo aangenaam ervaren straling blijft in de stookruimte, de woonvertrekken worden alleen door convectie verwarmd, en die zorgt voor veel stofverplaatsing. En ook geluiden zijn nooit te vermijden; de brandergeluiden komen gewoon door de heetluchtkanalen mee, en als deze niet goed gelegd zijn ontstaan ook daar weer geluiden.
    Dus helemaal wat jouw ervaringen zijn, vreselijk.
    Je vraagt of het mogelijk is dit systeem gedeeltelijk of helemaal te vervangen. Mijn antwoord is: helemaal vervangen! Want een heteluchtketel is compleet anders opgebouwd dan een warmwaterketel, men kan er geen radiatoren aan koppelen. Als jullie gas hebben dan is een moderne hoogrendement-gasketel een fluitje van een cent.
    Ideaal zou het natuurlijk zijn dan ook vloerverwarming aan te leggen, de meest aangename verwarming die er bestaat. Maar dat is een kwestie van de situatie ter plaatse en jullie budget.
    Sterkte met jullie project!
    Zie ook wat hier geschreven is.
    Hier nog een citaat uit 12.1.3:
    Het is verstandig om, waar het enigszins kan, een radiator met een zo groot mogelijk frontoppervlak en zo weinig mogelijk achter elkaar liggende platen en convectie-ribben te kiezen, want alleen het frontoppervlak brengt de als zo aangenaam ervaren straling voort. Dus als het kan liever een breed type 31 dan een smalle 32! Het is marginaal duurder, maar het comfort is zo veel groter.

    #202039
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Christian, daar heb ik wat aan.
    We willen het huis houden als belegging, de bank is al lang geen interesante optie meer.
    Maar om ene huis compleet te verbouwen is ook geen optie, dan is verkoop beter en het geld ergens anders in steken.
    In dit huis is geen gasaansluiting, maar het ligt geloof ik wel in de straat.
    Ik wil op een zo’n goedkoop mogelijke manier dit huis verwarmen zonder dat lawaaiding.
    Wat ik zou kunnen doen is de chaudiere in ons toekomstige huis hier plaatsen en daar een nieuwe plaatsen met de laatste technische snufjes.
    Zou dat wat zijn?
    Wij hebben in ons toekomstige huis namelijk geen warm water van de kachel maar van een electrische boiler.
    Hier hebben we net voor mama overleed een nieuwe elektrische boiler opgehangen.
    Ik vind net de details:
    Geminox FCX 30. bouwjaar 2008.
    30.5 Kw.
    Ik denk dat het een hoog tempartuur systeem is met van die oude radiatoren bouwjaar 1975.
    Vloerverwarming in de salon.
    Wat denk jij Christian, suggesties en ideeën?
    Hoelang leeft zo’n chaudiere eigenlijk?

    Cees.

    #202040
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    ik heb geen ervaring met een hete-lucht-chaudière voor warmwater.
    En behalve dat lijkt me het herinstalleren van een slecht presterende ketel in het andere huis geen goed idee.

    #202041
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee nee, dan heb ik het slecht uitgelegd.
    In het huis in Renaison staat een gewone water cv, merk Geminox, bouwjaar 2008, maar daar zit geen warmwater voorziening aan en moeten we de electrische boiler gebruiken.
    In het huis in Pouilly staat deze verschrikkeleijke hetelucht blazer.
    Ik denk er dan aan om die kachel uit Renaison in Pouilly neer te zetten en er radiators aan leggen.
    Dan zetten we in Renaison de nieuwste cv maar dan mét warmwater voorziening.
    Deze geminox is 30.5 Kw.
    Kan dat?
    DAn investeer ik in ons nieuwe huis en heb ik toch een betere kachel in het huis om te verhuren.
    Of kun je die kachels moeilijk verhuizen?

    Cees.

    #202042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Cees,
    dan had ik het fout begrepen.
    Het voorstel zoals je het nu uitlegt lijkt me OK.
    Kachels moeilijk verhuizen? Dat ding is toch ook eens het huis in gekomen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?