Maar als de korte interne spikes zorgen voor ingrijpen en onderbreking, waarom plaats EDF de slimme LINKY meters niet in hun eigen systeem? Was mijn fuse dan nog heel geweest? Want de waarschijnlijkheid van een hoge puls op het net die de doorslag gaf ,is veel groter dan die van een blikseminslag. Daar waar iemand meent ver weg in de bergen een flits te hebben gezien, was er geen donder hoorbaar.
Een ander lastig punt met de leverancier van het onzichtbare goud is de tariefpuls.
Omdat ik bijna altijd met mijn hoofd naast de meter zit om 23.00 uur en een lawaaiige switch heb, hoor ik de omschakeling van dag- naar nacht tarief. ‘BOENK’. Behalve in de koudste periode van de winter. Mijn water was in de morgen koud omdat de boiler niet kon opladen, omdat de puls niet gegeven was.
Ik ging het meten (tegenwoordig kan dat met overtuiging) en kwam er achter dat de puls niet om 23.00 in de avond kwam maar bijvoorbeeld om 03.00 uur in de nacht, om dan wel weer uit te schakelen op de normale tijd 07.00 uur. Of de puls kwam helemaal niet. Dit trucje komt elk jaar weer voor, een week achter elkaar altijd in de winter als mensen veel stroom gebruiken. En dan betaal je dus (ondanks je duurdere abonnement) een hoger KW/h prijs in de uren dat je denkt goedkoop stroom te hebben. Klagen heeft geen zin. Heeft klagen over een LINKY wel zin?