Harry, sorry, ik moest vanmorgen weg en pas onderweg bedacht ik dat ik was vergeten te schrijven dat de CMU-C alleen is voor mensen die niet op een andere wijze zijn verzekerd, bijvoorbeeld via werk, pensioen of uitkering. Wie teveel inkomen heeft moet een premie betalen.
Ron, bedankt voor je reactie. Je bent verzekerd bij de CPAM. Uit de 8% premie die je over je belastbare inkomen betaalt maak ik op dat ook jij onder het regime van de CMU-C valt, omdat je niet op een andere manier bent basisverzekerd en ook niet verdragsgerechtigd bent. Voor zover ik het goed heb begrepen vergoedt de CPAM dan inderdaad alle ziekenhuiskosten, behalve de extra’s.
Over die situatie gaat het hier echter niet. Het gaat erom of een basisverzekerde of een verdragsgerechtigde een mutuelle nodig heeft. Of beter gezegd, of het voor zulke mensen loont om een mutuelle te betalen. Er zijn namelijk mensen die beweren dat wanneer je als inwoner van Frankrijk geen mutuelle hebt je geen rekening ontvangt voor de 20% ziekenhuiskosten die je volgens Ameli.fr zelf moet dragen.
Mij lijkt dat stug en ik durf het in ieder geval niet te riskeren. Temeer daar in een ander forum iemand die beweerde nooit een rekening van een ziekenhuis te hebben gezien, later toegaf dat hij zich had vergist en dat hij toch enkele duizenden euro’s had moeten betalen.