Reageer op: Pelletkachel – canalisé

Noë
Sleutelbeheerder

Een CV ketel op pellets … kan ik me nog voorstellen.

(deze bijdrage verscheen niet..?)

Dat had hier ook wel gekund, maar ik heb er niet voor gekozen omdat ik het a) een heel gedoe vond om leidingen aan te leggen, er b) geen plek is voor radiatoren, en c) het stookseizoen hier maar een 6-8 weken is, d) er alleen ’s avonds gestookt hoeft te worden, en e) ik maar een paar graden wil bijverwarmen, en f) een extra schoorsteen niet nodig is. De kosten van mijn pellet-lucht-kachel zijn dan een fractie van die van een cv installatie, en het plaatsen van het ding was in een paar uur gebeurd.

De asla bevat overigens nauwelijks as, voor één avond stoken niet meer dan een handjevol. Een houtkachel geeft véél meer as.

De 15kg zakken sjouwen.. ach, als je wat ouder wordt gebruik je daar een boodschappenkarretje voor 🙂 Verder is hout sjouwen natuurlijk net zo veel werk.

Ik vind hout stoken overigens dolle boel, en ik had graag een speksteenkachel gehad als deze Attika Coluna.

In Frankrijk heb ik huizen gezocht waar véél (stook)bos mogelijk was, wat de Engelsen een “coppice” noemen, wij noemen dat gewoon “hakhout”, de Fransen “taillis”. Een bos waar je in rotatie van een jaar of 7-8 hout rooit. Een hoop werk, maar je kan dan ongelimiteerd stoken zonder je schuldig te voelen dat je Canadees bos in pelletvorm opstookt, al staat er met héle grote letters ECO op de (groene) zakken.

Overigens, er bestaan ook fornuizen op pellets, je kàn er dus óók op koken!

JS (schuldig)

• Deze reactie is gewijzigd 8 jaren geleden door Noë.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?