Reageer op: Te hoge taxes

Noë
Sleutelbeheerder

Mijn voormalige ruïne heb ik aangegeven. Het is niet geheel bewoonbaar, maar wel gesloten, en ik kreeg het ene- na het andere- verzoek om opgave te doen. Déclaration d’achèvement des travaux .

Dat heb ik gedaan met het nieuwe H1 formulier om aan te geven hoeveel m2 en welke ruimte en hoeveel badkamers etc. Voor een deel heb ik ingeschat , want de muren staan er nog niet. De Taxe de Habitation en gerelateerde taxes, zijn berekend naar die opgave van huis, formaat en gebruik. De Franse staat wist dus niets van het huis.

Daarbij ben ik in mijn opgave eerlijk geweest. Betaalde ik jaren lang een fooi van 12 € per jaar taxe voor de ruïne, nu betaal ik twee tot drie keer meer dan buren. Niemand geeft zijn zolder aan, maar op die van mij kan je gewoon lopen. Wellicht ook een verschil met de SHOB/SHON berekening en de surface de plancher van nu.

Ik ben nu de grootste betaler. Mijn huis/grond is zeker niet de grootste. De burgemeester zijn dochter heeft een kast van een nieuw huis gebouwd met enorm veel grond, en betaald de helft. Ik geloof dus niet dat de vaststelling van taxe foncieres en habitation door de burgemeester gedaan worden, maar departementaal.

Nu hebben de oude bestaande bewoners opgegeven met een ouder formulier, waarbij schuur of garage meer was onderscheiden, en agrarische of bedrijfsruimtes vallen sowieso in een lagere taxe. Maar het nieuwe H1 formulier en de berekening ervan, geven minder mogelijkheden lager in te schatten. Maar je kan natuurlijk aangeven dat de zolder niet begaanbaar is, dat scheelt aan vierkante meters 1/3 .

Kortom: de hoogte van je taxe heeft ook te maken met je (al dan niet eerlijke) opgave van je huis . Ik heb me gehouden aan de info die ik kon vinden op deze site hoe je dat formulier moet invullen. Het formulier zelf is ook duidelijk en geeft geen mogelijkheden iets anders aan te geven.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?