Het artikel waarnaar Cees eerder verwees heb ik twee keer gelezen. Maar nergens zie ik staan dat Macron de taxe d’habitation algemeen wil afschaffen en dat hij dat wil betalen uit een verhoging van de CSG, zoals Jako “feitelijk” beweert.
Wat ik wel lees is dat Macron de taxe d’habitation wil afschaffen, maar alleen “pour les classes moyennes” (et les classes populaires, zie citaat Henri). Voor de “ménages modestes” wil hij de prime d’activité verhogen. Daarnaast wil hij voor mensen in loondienst de ziektekostenpremie afschaffen, zodat ze netto meer overhouden. Deze laatste maatregel wil hij compenseren door de CSG voor gepensioneerden “les plus aisés” te verhogen.
Van lage en midden-inkomens gaat dus niets af, er komt alleen maar geld bij.
Waarin ik het absoluut oneens ben met Macron, die volgens Cees alles wil vereenvoudigen, is dat hij de CSG niet in de inkomstenbelasting wil verwerken. Ten eerste is dat sinds het arrest De Ruyter en het daarop volgende reparatiewetje principieel juister, maar ook is het véél eenvoudiger en kost dus minder geld. Daarbij profiteren de lage inkomens daar ook van. Zij betalen immers weinig belasting maar wel naar verhouding een hoge CSG.