“L’Etat exonérera les Françaises et Français de classe populaire et de classe moyenne sur leur taxe d’habitation”, a déclaré le candidat d’En Marche! à la présidentielle, précisant que seraient exonérés “80% de celles et ceux qui la payent”. La mesure ne “coûte(ra) rien aux collectivités locales”, puisqu’elle sera à la charge de l’Etat, a précisé l’ancien ministre de l’Economie, Emmanuel Macron.”
Is dat slim.? Die taxe is een bijdrage van de burgers aan hun locale overheden met de locale voorzieningen. Ik zie niet in wat het voordeel is om die lasten naar de cenrale overheid te verschuiven. Nu draagt de burger daarin bij naarmate hij/zij in een meer of minder luxe huis woont, althans naar gelang de theoretische huurwaarde. Op zich een uitruilbare grondslag , maar niet de slechtste. As je dat afschaft voor de lagere inkomens zouden alleen de hogere inkomens nog de lagere overheden direct financieren, hetgeen mij niet logisch lijkt.
Veel belangrijker lijkt het mij om de de huurwaardeberekening zelf aan te pakken, want die stoelt op een ‘estimation’ uit 1970 en is geheel achterhaald. Het is de hoogste tijd om die huurwaardeberekening te reviseren. De rare uitkomsten worden door brede groepn als onrechtvaardig ervaren.
Maar ja het is gemakkelijker om te roepen : AFSCHAFFEN dan een grondige correctie door te voeren.