Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

bosbess
Deelnemer

Cees, mensen luisteren slecht en mensen lezen slecht. Dat is een bekend feit. Er komt tegenwoordig ook heel erg veel informatie op ons af. Zelf luister en lees ik ook niet altijd even goed.

Een politicus moet daar rekening mee houden. Hij moet weten wat welke woorden voor effect hebben op de journalistiek en op het publiek. Niet op het publiek dat van heinde en ver toestroomt en in volle zalen aan zijn lippen hangt, maar op de kiezers die thuis blijven. Die moet hij namelijk zien te overtuigen. Die zijn aangewezen op de media. Populisten weten het: ze roepen korte, aansprekende leuzen, hoe dom ook, die blijven hangen en die iedereen uit zijn hoofd kan herhalen. Dat hoeft Macron natuurlijk niet te doen, maar hij moet wel zorgen dat zijn boodschap helder overkomt en geen nadere uitleg nodig heeft.

Daarom ben ik ook blij dat Bayrou hem nu bijstaat. Die kan hem een beetje coachen en dat kan hij volgens mij goed gebruiken. Het leuke is dat Macron na de verbinding met Bayrou meteen fors steeg in de peilingen. Dat is dus enthousiast ontvangen. Het is ook een logische verbintenis: de een is niet links en niet rechts en de ander is van het midden. Prima combinatie.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?