“Je denkt nog steeds dat de werknemer de €750.000 supertax moet betalen. Dat kan natuurlijk niet, want zo veel houdt die niet over.”
Ik heb het gevoel dat ik in een ander heelal leef met een totaal verschillende logica. De voetballer verdient 1 miljoen euro bruto. Inkomstenbelasting 75% = 750.000 euro. Dat kan hij volgens mijn simpele hersenstelsel gemakkelijk betalen. Dan gaat er dus volgens jou nog 77000 euro aan sociale lasten af, waarna de balletjetrapper 173.000 euro per jaar overhoudt. Een riant inkomen. Niet zo riant als elders, maar we hebben het nu over de (utopische) situatie dat men tevreden en zelfs gelukkig is met zo’n inkomen en graag iets bijdraagt om de sociale situatie van miljoenen landgenoten te verbeteren…
Als het werkelijk zo is dat de werkgever de 750.000 euro moet betalen, dan verdient de voetballer dus niet 1 miljoen, maar 1,75 miljoen. En natuurlijk hoeft hij dan zelf geen inkomstenbelasting meer te betalen. Hoe kom je daar bij? Waar staat (stond) dat? Bovendien is de betaalde CSG enzovoort aftrekbaar van het belastbare inkomen.