Inderdaad begrijp ik nu wel wat je bedoelt. Maar je rekensom is me nog steeds niet duidelijk. Als ik in Frankrijk voor een baas werk, betaalt hij me na aftrek van de sociale lasten netto uit. Die sociale lasten draagt hij af tesamen met de werkgevers sociale lasten. Ikzelf ontvang eens per jaar een aanslag inkomstenbelasting en omdat ik een miljoen verdien moet ik 750.000 euro betalen. Netto heb ik dus ongeveer twee ton over, want de werkgever heeft de sociale lasten al ingehouden. Dat lijkt me ruim betaald voor m’n 35 uur in de week. Nu kan ik natuurlijk wel in Spanje willen werken, waar ze die superbelasting niet hebben, maar willen ze me daar wel hebben?
Met ingang van januari 2018 moet ook in Frankrijk de werkgever de belasting aan de bron inhouden. Dat verandert niets aan de zaak: dan trekt hij direct 750.000 euro van m’n loon af en betaalt die door aan de staat. Dat kost mij een jaar rente, maar levert de werkgever een aantal dagen, maanden (?) rente op.
Wanneer je bedoelt dat profvoetballers netto een miljoen (of meer) ontvangen, dan verandert er ook niets. De werkgever gaat dan vanaf januari 2018 inderdaad meer dan 750.000 euro aan de staat afdragen, omdat het belastbare inkomen veel hoger is dan een miljoen. Voor de berekening daarvan wordt namelijk uitgegaan van bruto.
Tenslotte begrijp ik niet waarom in jouw rekensom (netto salaris?) de voetballer “maar” 4 ton overhoudt. Hij betaalt toch niet 6 ton aan sociale lasten?