Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

bosbess
Deelnemer

Cees, alle verschillende uitkeringen, toeslagen en premies die Frankrijk momenteel kent, worden periodiek tot op de cent uitgerekend en uitgekeerd aan de rechthebbenden, of het nu een- of meerpersoonshuishoudens zijn, al dan niet met een of meer kinderen. Voorbeeld: vorig jaar is de prime d’activité ingevoerd. Deze wordt op basis van het inkomen van de laatste drie maanden ieder kwartaal uitgekeerd. Ik ken iemand wiens inkomen nogal varieert, vanwege wisselende arbeidstijden en premies. Ieder kwartaal ontvangt hij keurig zijn prime d’activité, aangepast aan zijn inkomensopgave van de laatste drie maanden.

Wanneer franse ambtenaren dat met alle uitkeringen, toeslagen en premies kunnen, dan heb ik volledig vertrouwen in hun capaciteit om zonder ingewikkelde rekensommen aan iedereen maandelijks hetzelfde bedrag over te maken.

Jos, leuk dat je je er zo in verdiept hebt. Maar je hebt kennelijk toch niet de goede artikelen gelezen. Of je hebt mijn links niet aangeklikt. Om te beginnen is je uitgangspunt niet juist. Basisinkomen is NIET handje ophouden bij vadertje Staat. Het basisinkomen, zoals het de voorstanders voor ogen staat, is een onvervreemdbaar en onvoorwaardelijk persoonlijk recht van iedere inwoner van een land. De administratie en uitvoering van dat recht ligt weliswaar bij de overheid, maar dat komt omdat wij met z’n allen ons (belasting)geld aan de overheid hebben toevertrouwd. Een deel daarvan komt ons volgens de wet toe en komt in herverdeelde vorm (allen hetzelfde bedrag) bij ons terug.

Dat is het verschil met de uitkeringen en toeslagen van nu. Juist daaraan kan de overheid voorwaarden stellen, er controle op uitoefenen en er sancties op toepassen. Dát is Big Brother! Jij ontvangt misschien geen uitkering, maar miljoenen mensen hebben te maken met controles van de overheid. Je hoeft alleen maar te denken aan de beschamende controles op AOWers, die ervan worden verdacht samen te wonen omdat ze samen boodschappen doen of samen op vakantie gaan.

Ook over de problemen met het buitenland heb ik het hier gehad. Ik heb wat dat betreft verwezen naar mijn discussie op Nederlanders.fr met een lid van de Vereniging Basisinkomen. Hij meende namelijk dat deze vereniging voor het probleem van buitenlanders (maar ook NL emigranten!) en basisinkomen een oplossing heeft gevonden. Zie de discussie tussen Reyer Brons en mij.

Hoe het allemaal wél moet weet ik niet. Tenzij de hele EU overgaat op het basisinkomen en alle lidstaten op dezelfde basis. Dat lukt natuurlijk nooit, enfin voorlopig nog lang niet. Of je zou de EU-regels moeten veranderen, zodat lidstaten met een basisinkomen speciale eisen mogen stellen aan burgers uit andere lidstaten. Kortom, ik zie het er niet van komen dat ik het universele basisinkomen nog ga meemaken.

©2025 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?