Reageer op: Hamon, Mélenchon, Jadot en Macron

#195866
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Bosbess,

Het vreemde is dat ik na lezing tot een heel andere conclusie kom dan jij: hoog tijd voor een basisinkomen!

Allereerst denk ik niet dat onze conclusies a priori verschillen, maar we zeggen andere dingen. U vindt het hoog tijd voor een basisinkomen. Ik vrees dat het basisinkomen er nooit gaat komen, of het nu een goed idee is of niet. Ons verschil van inzicht na het zien van hetzelfde artikel lijkt me iets te maken te hebben met hoe we hebben gelezen:

Volgens Graeber hadden we allang allemaal veel minder uren kunnen werken, maar “Given the choice between less hours and more toys and pleasures, we’ve collectively chosen the latter.” En daarom zijn nutteloze banen gecreëerd.

Volgens mij staat dat er niet en bedoelt Graeber dat niet. Hij zegt in de volledige zin “The standard line today is that he didn’t figure in the massive increase in consumerism. Given the choice between less hours and more toys and pleasures, we’ve collectively chosen the latter. This presents a nice morality tale, but even a moment’s reflection shows it can’t really be true.” (vettekst door mij).

Met andere woorden, de nutteloze banen worden nu juist niet verklaard door het feit dat we voor steeds meer speeltjes en hebbedingetjes hebben gekozen. Er moet dus een andere, en minder logische verklaring zijn, omdat zoals Graeber opmerkt “It’s as if someone were out there making up pointless jobs just for the sake of keeping us all working. And here, precisely, lies the mystery. In capitalism, this is exactly what is not supposed to happen.” Waarom ontstaan dan toch die nutteloze banen?

Uiteindelijk suggereert Graeber zelf het antwoord. “The answer clearly isn’t economic: it’s moral and political. The ruling class has figured out that a happy and productive population with free time on their hands is a mortal danger…“. En daar zit ‘m nu net de kneep. Wijlen George Carlin wijdde er de beste conference uit zijn carrière aan: “the powers that be” hebben geen belang bij onafhankelijke individuen die hun eigen keuzes maken. “They want OBEDIENT WORKERS. OBEDIENT WORKERS. People who are just smart enough to run the machines and do the paperwork, and just dumb enough to passably accept all these increasingly shittier jobs with the lower pay, the longer hours, the reduced benefits, the end of overtime, and the vanishing pension that disappears the minute you go to collect it.

Die conclusie, namelijk dat een basisinkomen uiteindelijk een bedreiging voor de gevestigde orde kan vormen, deel ik volledig. En daarom geloof ik dus niet dat dat basisinkomen er ooit in serieuze vorm zal komen.

Overigens ben ik er voor mijzelf nog steeds niet helemaal uit waar ik sta in de discussie over een basisinkomen. Aan de ene kant vind ik het argument van vereenvoudiging en een kleinere overheid zoals @Jako dat schetst heel aantrekkelijk. Aan de andere kant vind ik dat overheden zich al een veel te grote plaats in de samenleving hebben toegeëigend, en ik vrees dat de rol van “grote uitdeler” van het basisinkomen zal worden aangegrepen om die machtspositie nóg verder uit te breiden. Dat laatste is voor mij als ouderwetse “Cort van der Linden” liberaal niet minder dan een dystopisch angstvisioen.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?